Sign in to follow this  
Followers 0
Adelita

Vauvasi/lapsesi lempinimet

99 posts in this topic

Minkälaisia "virallisia ja epävirallisia" lempinimiä jälkikasvullasi on?

 

(Jos tämä ketjun alku menee liiaksi yksiin sen toisen lempinimiketjun kanssa, niin tämän saa liittää sen toisen jatkeeksi.)

Edited by Isabelleza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neidin nimi taipui aika jo alkumetreillä Teukaksi ja siitä pikkuhiljaa myös Toukaksi ja nykyään me jo miehen kanssa kutsutaan sitä tooosi usein suoraan Toukaksi (samalla nimellä tyttö kulki jo kohdussa, emme tienneet sukupuolta). :rolleyes:

Vieraat eivät "saa" lyhyttä nimeä kuitenkaan vääntä tai eivät ole sitä ainakaan tehneet. Poikkeuksena ovat isovanhemmat, jotka kutsuvat neitiä usein teukaksi...

 

Tietysti on vielä liuta hellittelynimiä, joista useammin on käytössä, varsinkin mulla, Nöpö ja perinteisesti "kulta pieni"....

 

Masuasukkia olen kutsunut alusta asti sellaisella nimellä, jonka haluan sille myös antaa (siitäkin huolimatta etten tiennyt sukupuolta kuin vasta viikolla 24) ja mies kutsuu masuvauvaa Turskiksi :blink: , se on siis väännelmä siitä miksi hän haluaisi pojan nimetä... :lol:

Edited by Tilsu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi miljoona nimea meidan pojalla!

 

Nimesta on monta vaannosta, jotka normaalisti alkavat samalla etukirjaimella.

 

Mies kutsuu usein poikaa nimella Pickle tai Mr Pickle. Ma yleensa etunimivaannoksella, mutta silloin talloin kartty-Partyksi (siis pitaisi olla pisteet paalla noissa a-kirjaimissa), Pupuksi, Oravaksi, Kullaksi, Rakkaaksi... Ei ihme ettei poika vielakaan tunnista nimeaan... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä asuu pikku orava.

Edited by Macilla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Työnimestä (Nökö) on muotoutunut käyttöön Nöksy, Nöksykkä, Nökkeli, Nökke, Nöksteri jne... Mies niitä kehittelee oikeestaan koko ajan vaan lisää. Pojan oikeesta nimestä (jota on alettu käyttää nyt enemmän) on miehen isä alkanut käyttää Kosa-lempinimee (en tykkää tippaakaan) ja mun pienet sisarukset Kossua (:rolleyes:).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poikamme posket ovat pyöristyneet kunnon palloiksi ja ukkeli (siinäkin yksi lempinimi ^_^ ) puklauttelee aika lailla liaten useamman vaatekerran päivässä. Hän saikin nopeasti uuden lempinimen: Pikku possu! :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tällä hetkellä käytössä "chipmunk". Sit tietty perinteiset pupu, mussukka, murmeli...

Pojan kummien 3-v poika katsoo jotain lastenohjelmaa, jossa on Nipa-norsu (tää poika tosin lausuu sen Nipa-noosu) ja alkoi kutsua Niiloa sillä nimellä. Heidän perheensä ja me itsekin käytetään sitä (ja nimenomaan siis noosu)...se täytyy tosin varmaan lopettaa ennen kuin poika itse tajuaa, että häntä kutsutaan norsuksi :rolleyes: Monet tutut käyttää ihan vaan Nipaa, mutta meidän suuhun se ei istu.

 

Pojan syntymän jälkeen käytettiin myös wauski-miestä, joka sekin aina vielä puheessa vilahtelee. Meillä nuo lempinimet on ainakin hyvin kausiluontoisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

höppis, nökönenä, kulta, höpö. Mutta eniten kutsutaan kyllä ihan oikealla nimellä, siitä on vaikeampi keksiä suoraa lempparia.

 

..vaipanvaihdon yhteydessä joskus haisuli/haisunäätä, mutta nää ei ole kuin silloin jos vaipassa on laastia ja paljon... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nää on hauskoja kun ne usein tulee jostain mitä lapsi tekee, sanoo tai on jonkun näkönen. Ja ulkopuoliset on ihan että wooot? :blink:

 

Meillä käytössä mm. mönkimies, minimies, miniukkeli...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neitiä kutsutaan joskus Millamalla lempinimellä.

Sen keksi kummitäti.

Ei liene vaikea arvata oikeaa nimeä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensin on ne tavalliset muru jne. Nyt olen huomannyt, että yks on jäännyt melkein samanveroiseksi kuin etunimikin ja se on piipa, en tiedä mistä se tuli mutta se on jäännyt käyttöön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Temppe, kultakala, minipömpöö (Teemun ollessa pieni, näitä oli useampikin, nyt rajattavissa jo lähinnä kahteen ensimmäiseen :))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pamfletti B)

 

Monen mutkan kautta väännetty nimestä. Yleisimmin sanon vaan kullaksi.

 

Mua saattais ärsyttää jos joku anoppi keksis oman lempinimen ja käyttäis sitä jatkuvasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tybyn lempinimi on kahden etunimen lyhennetty yhdistelmä..

xxxxx yyyyyyyy --> xxxxyyyyyy

 

ja tietty muru, rakas, höpönassu jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä masussa matkaa Jänis. Varmaan jää lempinimeksi jatkossakin.

Tytön nimi sitten aikanaan on se kutsumanimi.. Meillä ei koskaan ole ollu lempinimiä kotona ja jotenkin olen semmoinen että sillä nimellä kutsutaan miksi on kastettu... :lol:

Toi sylikakkiainen on kyllä ihana! :rolleyes: Olen kuullut vain kakkapersiön ja se ei kyllä ole ihan niin soma! :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ohimennen kylillä kuultua: Poikaa sanottiin 'keikariksi'.. :blink: Särähti korvaan, mun mielestä toi sana on vähän negatiivinen ja.. hmm.. hompsahtava. Anteeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä asuu pupunen.

 

Ja mua ärsyttää, kun lähes kaikki miehen sukulaiset ja yks kaveri kutsuu lasta samalla, nimestä väännetyllä lempinimellä, vaikka me ollaan kielletty. Tyhmää.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Työnimestä (Nökö) on muotoutunut käyttöön Nöksy, Nöksykkä, Nökkeli, Nökke, Nöksteri jne... Mies niitä kehittelee oikeestaan koko ajan vaan lisää. Pojan oikeesta nimestä (jota on alettu käyttää nyt enemmän) on miehen isä alkanut käyttää Kosa-lempinimee (en tykkää tippaakaan) ja mun pienet sisarukset Kossua (:rolleyes:).

 

Meilläkin työnimenä oli Nökö :) Sitä käytetään vieläkin paljon. Mies sanoo usein myös Niiba:ksi. Sitten on miljoona muuta hellittelynimeä jotka ei ole vakkiintunu vaan vaihtelee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli tavoitteena antaa pojulle lyhyt nimi siinä toivossa, ettei nimestä tehtäisi hirveästi väännöksiä. Nimeen liittyviä lemppareita ei ookaan tullut, mutta yleisimmiten kutsutaan äijää pojuksi, känkkikseksi, ättäräksi, kapteeni kiukuksi, herraksi, sir:iksi tai pikku apinaksi. Nimet perustuvat yllättäen joko sukupuoleen, luonteenpiirteeseen tai ulkonäköön (tuo viimeisin ;) ).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0