pubu

Unikoulukokemuksia

732 posts in this topic

Alle 1-vuotiaan yö on muuten biologisessa mielessä viitisen tuntia, siitäkin voi saada perspektiiviä uniepätoivoon.

 

Elän varmaan liian syvällä mun lapsentahtisessa kuplassa, kun mä vaan hämmennyn alle vuosikkaiden "kouluttamisista". Etenkin neuvoloista tunnutaan jopa painostavan siihen, mikä on ikävää ja asettaa myös epärealistisia odotuksia lapselle.

 

Jos meidän 1,5-vuotias nukkuu 4-5 h putkeen, oon tosi tyytyväinen. Harvemmin niin tosin käy. :D Jaksan, kun nukun päiväunia + viikonloppuaamuina pitkään ja kun on puuhaa päivisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen taas sitä mieltä että alle vuoden ikäisen, jonka pääasiallinen ravinto ei enää ole rintamaito, voi lempeästi unikouluttaa nukahtamaan ja hakemaan itsekseen uudestaan unen, jos sattuu keskellä yötä havahtumaan.

Jokainen tyylillään. Mun mielestä siitä vaan kärsii kaikki, myös se lapsi, jos heräilyjä on monen monta kertaa yössä. Minä en olisi jaksanut, vaan viimisillä voimilla pinnistelin unikoulun uusinnan läpi. On myös hyvä, että neuvolassa esitetään unikoulu yhtenä vaihtoehtona. Toki painostaa siihen ei ketään saa! Jokainen vanhempi toivottavasti pystyy arvioimaan perheelleen\lapselleen sopivan keinon ja sekin on varmasti totta että joidenkin kohdalla auttaa vain aika.

Omalta kohdaltani olen enemmän kuin tyytyväinen, että käytiin unikoulu läpi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkä kyse on mun mielestä yleisistä ja vääristyneistä vaatimuksista/odotuksista, joita asetetaan pienille - jo esim. puolivuotiaille - ja heidän vanhemmilleen. Näistä saan ainakin itse kuulla about päivittäin mm. Imetyksen tuesta ja Kiintymysvanhemmuusperheet ry:stä. :( Siis että asiaa tuodaan mm. neuvolassa esille niin kuin olisi normaalia tai tavallista, että puolivuotiaan pitäisi nukkua 8 h. Meillekin taisi th sanoa, että "Ehdottomasti yösyötöt pois ihan viimeistään 8-kuisena". Joo... tai muuten mitä? :D

 

Luojan kiitos enää ei missään taideta ohjeistaa jättämään lapsi yksin huoneeseen huutamaan pitkiksi ajoiksi ja olemaan reagoimatta, lempeät menetelmät on asia erikseen. :)

 

Ja tosiaan lapsen ikä vaikuttaa, mun näkökulmasta alle vuosikas on tosiaan vielä hyvin pieni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä ei olla vähään aikaan mitään laitettu, mut kysyn nyt apua kun olen pian ihan naatti. Meillä on nyt pian 5kk poika joka on ihan syntymästä asti ollu tosi huono nukkuu. Ei oo koskaan muistaakseni nukkunu 16h päivässä vaan maksimi on ollu 13h hyvinä päivinä. Noh ei siinä niin mitään, mut nyt on alettu herää joka ikininen tunti yöllä. Alkaa huutaa joskus yhtäkkiä tai pikku hiljaa ja ei nukahda ku joko annan tissii tai olkapäälläni rauhoittuu ja voin laittaa takas pinnikseen. Pinnis on tosiaan tos meidän sängyn vieressä ja siitä saa sen sivun alas niin ei tarvii nousta sängystä. Päivällä kans ku laitetaan nukkuu herää tunnin päästä. Ja on ihan väsynyt eikä mitään jaksais tehdä ku narista mut ei halua nukkua. Oikein taistelee. Neuvola on ehdottanut mahakipuun, nälkään ja huoneen lämpötilaan ja ollaan kaikki karsittu pois mut ei. Päivällä syö pilttiä ja ennen nukkumaan menoa juodaan riisivelliä.

Ollaan myös tassuteltu ja sillain hyvin kyllä nukahtaa itse (ei syö tietenkään tuttia) mut noin tunnin päästä herää ja pitää nukuttaa taas. Tätä on jatkunut jo monta viikkoa ja aloin huomaamaan et 3kk jälkeen tää nukkuminen on mennyt vaikeampaa suuntaan. Oisko mitään apua, vai onko aika paras lääke tähän?

Pelkään vaan et kehitys jää jälkeen ku ei lattialla jaksa olla ku väsyttää ja kaikki aika menee joko nukuttamiseen tai rauhoitteluun.

Niin, ja vaunut ja auto ei auta yhtään... :(

Edited by Nobi

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Vaikea antaa mitään oikeita ohjeita mutta ehdottaisin että rauhoittelisitte vauvan aina yhdellä, samalla keinolla takaisin uneen. Ei joskus tissiä ja joskus syliä tms. Tsemppiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostellaas aihetta.

Onko täällä ketään, jolla olisi kokemusta sairaalan unikoulusta? Tammisaaren unikoulusta tuntuu löytyvän googlaamalla paljon tietoa ja kokemusta, mutta miten on muiden sairaaloiden laita? 

Meillä tyttö ihan kohta 1 v, keskonen, nukkunut aina huonosti. Ei nuku yöllä eikä nuku päivälläkään. Olen palannut työelämään ja nyt haluttaisiin molemmat miehen kanssa meidän öihin edes pieniä pätkiä, että nukuttaisiin kunnolla. Neuvolan unikouluohjaajan neuvoilla ollaan menty ja tänään kotikäynnillä hän sanoi ettei valitettavasti osaa enää auttaa, hänen kaikki työkalunsa on nyt käytetty. Joten suositteli lämpimästi sairaalan unikoulua. Oman lisänsä tähän tuo se, että olen uudestaan raskaana, la onneksi vasta syksyllä ja olisi todella kiva, että saisin nukuttua ennen kuin vauva syntyy. Ja tyttö alkaisi nukkumaan yönsä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now