Strutsi

Kestovaipat

2012 posts in this topic

Meillä osakestoillaan, käytössä silloin villikset ja harsot.

Täysin sujuvasti homma ei kuitenkaan pelaa. Poika on aika kova pissaamaan ja varsinainen herkkäpeppu. Poika kitisee märkää vaippaa yleensä heti ekan pissan jälkeen. Joskus tuntuu että kitinä alkaa jo ennen pissaa, johtuisiko villahousuista? Kertakäyttövaippojen kanssa samaa ongelmaa ei ole, mutta jos vaippa on tosi märkä itkee kyllä silloinkin. Homma ei ole kovin sujuvaa, kun vaippaa pitää vaihtaa koko ajan. Poika pissaa jo nyt tosi paljon (ikä 8 vk) ja tuskin määrä tästä vähenee...

Eli voiko vauva inhota jo pelkkiä villahousuja? Vai kuvittelenko vaan. Pitäisikö kokeilla jotain muuta systeemiä kuin harsoja? Toiveena olisi, että vaipanvaihtoväli olisi mieluummin 2h kuin 2 kertaa/h.

 

Mäkin muistan joskus pojun ollessa tuon ikäinen epäilleeni, että poju itkee märkää harsovaippaa ja jopa pelkästään ajatusta siitä, että siihen on kohta tulossa pissa. Tuo vaihe meni kyllä melko äkkiä ohi, enkä jotenkin enää usko, että pojun kitinöissä oli vaipoilla osaa saatika arpaa. (Poju nyt 6 kk)

 

Harson laadulla voi kyllä olla vaikutusta ja onkin ainakin siinä, kuinka paljon se imee ja kuinka pitkä vaihtoväli voi olla. Itse jossain vaiheessa hurahdin enemmän imeviin bambuisiin ja hamppuisiin muotoonommeltuihin sisävaippoihin, jolloin pelkkien harsojen käyttö jäi lähes kokonaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tosin nyt kun mietin, niin ainakin harson taittelen sen verta leveeks haaroista (origami), etten tiiä saisko kuorta edes kurottua kaikkien makkaroiden taakse nivusiin. Kuulostipa järkevältä, toivottavasti joku tajus. :D No, mut ainaki taskujen kans vois tsekkaa...

 

Mä tajusin, koska samasta syystä mulle on jäänyt tavaksi, etten taita mitään taskujakaan nivusiin ja koskaan ei ole sieltä falskannut. (Poikkeuksena Swaddlen taskut... ja ne laitankin tosiaan huolellisemmin nivusiin.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kestoillaan puolivuotiaan kanssa pääasiassa Fuzzeilla. (Aikaisemmin oli käytössä harsot ja villikset.) M-koko käytössä- SatuJane tuossa mainitsi että L-koko oli jäänyt liian isoksi. Minkä ikäisellä? Me saadaan taas kesällä Fuzzi-satsi Jenkkilästä sukulaisen mukana, ovat siellä halvempia. Mietin pitäisikö tilata M- vai L-kokoa. Reisimakkarat on kyllä pojalla ja M-koko toisiksi löysimmällä nepparilla. Lähteekö ne reisimakkarat vasta sitten taaperovaiheessa vai kenties jo kun vauva lähtee konttaamaan...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Vaikken SatuJane olekaan:

 

Meillä lähti jo konttausvaiheessa (10,5kk iässä tosin oppi tuon taidon). Eniten lähti kuitenkin, kun jäppinen alkoi kävelemään tukea vasten! Laihtui himpun alle 9kilon. Nyt on taas painoa saatu takaisin, mutta eiköhän tuo kävely verota taas (tai pikemminkin juoksu, mitä äijä harrastaa nyt!). Eli tuo oli kunnon tuplareisi tosiaan ennen (jo 4kk iässä koko L käytössä). Nyt joissain vaipoissa M, joissain L :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitti, Fungus. Katsellaanpa miten konttaustaito alkaa sitten vaikuttaa reisimakkaroihin. :lol:

 

Pitäisi ehkä hommata yksi sellainen L-Fuzzi ja vähän testata sitä kokoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tytöllä 1v1kk M-koon Fuzzit käytössä. Tytöllä painoa 9.8 kg. Meillä falskaa kyllä kanssa satunnaisesti haaroista. Imuna meillä oman MI:n lisäksi bamboo doubler, joskus x 2. Silti falskaa parin tunnin vaihtovälilläkin. Mitäköhän kantsisi lisätä imuksi vielä, ei haluaisi vaan kasvattaa enää yhtään paketin kokoa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lueskelin täältä noista Fuzzeista ja tuli mieleen, että kohta saattaa siis olla, että meidän molemmille lapsille käy samat vaipat! Tyttönen (kohta 2v ja 12 kg) on liikkuva ja hoikkareitinen (keneen lie tullut...) ja Poikasella (2kk ja 7kg) on taas sen verran komeat reisimakkarat, että M-koon fuzzit saattavat sopia piankin!! S-kokoisia lienee turha enää hankkia kun poika kasvaa sen verran nopeasti. Pääsisi sitten ehkä siitä märkä-harso-harmittaa-ongelmasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä takana ensimmäinen yökokeilu tsi-fuzzilla. Imua oli niin paljon, että jo hirvitti, mutta ei riittäneet kuin aamuneljään asti (iltayhdeksästä). Ei pystyisi siis enää paljoa vaipan kokoa kasvattamaan, joten pitäisi keksiä tehokas, mutta ohut imu. Tässä kokeilussa oli Fuzzin microinsertti, froteeta, jotain bambua ja hamppua, yhtensä taisi olla jotain 12 kerrosta kankaita...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minulla ei ole käynyt mielessäkään asetella taskujen kummareita nivusiin. Eikä ne silti jalanteistä falskaa, jos vuoto tulee niin se tulee sivusta vyötäröltä. Enkä kyllä kuoriakaan sullo mihinkään, siihen reisille ne jää :lol:

 

Ei mullekaan. Tai nyt kun täältä lueskelin, niin oon tarkemmin katsellut, että miten taskujen kuminauhat asettuu. Meidän pojalla on niin makkarareidet :rolleyes:, etten sinne nivusiin kumppareita asettelisi, painaisivat vaan siellä. Meilläkin satunnaiset vuodot tulee yleensä sivusta vyötäröltä, missä ei oo imuja. Tästä syystä ollaan ruvettu käyttämään päikkäreilläkin sisävaippoja ja villiksiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Minä (hullu teekkari ;)) lähtisin analysoimaan ongelmaa punnitsemalla yövaipan ennen ja jälkeen käytön. Painoerosta voi suoraan päätellä, tarvitaanko paremmat imut vai onko vika ehkä vaipan mallissa (ohivuodot, myös liian paksut imut saattavat aiheuttaa falskaamista). 1-2 dl pitäisi mahtua melkein pelkkään microinserttiinkin. Isommalle määrälle ohuemman imun saa ainakin vaihtamalla froteet vaikka bambuun. Puuvillafrotee imee paksuuteensa nähden aika vähän.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä takana ensimmäinen yökokeilu tsi-fuzzilla. Imua oli niin paljon, että jo hirvitti, mutta ei riittäneet kuin aamuneljään asti (iltayhdeksästä). Ei pystyisi siis enää paljoa vaipan kokoa kasvattamaan, joten pitäisi keksiä tehokas, mutta ohut imu. Tässä kokeilussa oli Fuzzin microinsertti, froteeta, jotain bambua ja hamppua, yhtensä taisi olla jotain 12 kerrosta kankaita...

 

 

Mä vaihtaisin froteen bambuun tai hamppuun. Jos käytät hamppua, sen pitäisi olla tosi hyvässä imussa ennen kuin siitä on kunnolla hyötyä. Mitä jos kokeilisit microinserttiä, joko bambu- tai hamppuimua ja uloimpana hahtuvaimua. Hahtuvaimu imee ihan mielettömän määrän ja toimii vähän kuin villahousut toisena kosteussuojana pul-kankaan lisäksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^miten noiden hahtuvaimujen huolto toimii? Siis onko ne verrattavissa villiksiin, eli pesu silloin tällöin, mutta muuten tuuletus riittää? vai pitäisikö niitä pestä useammin? Kun imukyvyn vuoksi kiinnostaisi kokeilla, mutta mun laiskuudella en jaksa mitään tiheitä käsinpesuja..

Share this post


Link to post
Share on other sites
^miten noiden hahtuvaimujen huolto toimii? Siis onko ne verrattavissa villiksiin, eli pesu silloin tällöin, mutta muuten tuuletus riittää? vai pitäisikö niitä pestä useammin? Kun imukyvyn vuoksi kiinnostaisi kokeilla, mutta mun laiskuudella en jaksa mitään tiheitä käsinpesuja..

 

 

Samalla tavalla tuuletellaan ja pestään jos alkaa haisemaan. Hahtuvaimut huopuvat melko nopeasti, mutta eipä niille tule hintaakaan paljoa jos itse neuloo tai virkkaa hahtuvakerien jämistä.

 

Mun täytyy kyllä tunnustaa että en ole tainnut kertaakaan pestä meidän hahtuvaimuja, suurin osa on kokenut luonnollisen kuoleman joutumalla pesukoneeseen 60 asteen pesuun jonkun harson sisällä :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vinkeistä. Kyllä tässä tapauksessa syynä oli se, että imut eivät riittäneet. Falskaamisongelmia meillä on ollut oikeiden Fuzzien kanssa, mutta tsi-vaipat on toimineet ja nyt oli vaippa tosi painava ja kaikki imut ihan lits-märät. Täytyy seuraavassa kokeilussa keskittyä sitten noihin bambuihin. Tähän asti ollut tsi-bambuimuja, mutta voisin vielä ostaa niitä bamboo fold-it -imuja, niidenhän pitäisi kaiketi olla tosi hyviä...

 

Sitäkin vaihtoehtoa olen harkinnut (imujen vaihtamisen lisäksi), että laittaisin villahousut vielä vaipan päälle. Se kai ainakin vielä varmistaisi ohivuotoja.

 

Hermot vaan menee, kun taas viime yönäkin meni vaatteiden vaihtamiseksi, kun oli kertis käytössä :angry: . Mä luulen, että kestoilla pääsisin lopulta vaatteiden vaihtamisesta, kun vaan saisin homman kunnolla pelittään.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sitäkin vaihtoehtoa olen harkinnut (imujen vaihtamisen lisäksi), että laittaisin villahousut vielä vaipan päälle. Se kai ainakin vielä varmistaisi ohivuotoja.

 

Kannattaa kokeilla. Monet kertisten käyttäjätkin laittavat villahousut yöksi kertiksen päälle koska muuten ohivuodot ovat väistämättömiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitti tiedosta Andrea! Pitääkin pistää puikot suhisemaan, ja tehdä hahtuvajämistä parit imut kokeeksi :) ..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä kans kestoillaan. Meillä on käytössä sekä sisätaskut + villikset, että tsi-taskuvaippoja. Muutama Fuzzi meillä on lainassa, mutta niiden kanssa ongelmana on ollut just ohivuodot, niinkuin ilmeisesti muillakin välillä. Vaippoja oon ite tehtaillut, muutaman olen tainnut ostaa, ja niistäkin vain yksi on uutena meille tulllut. Vaippoja meillä pestään 4 päivän välein, silloinkin jää yleensä vielä vaippoja käyttämättä, eli vois pidentää väliä 5 päivään. Mutta kun ne parhaat haluaa jo puhtaaksi siinä vaiheessa :). Hahtuvaimut on täälläkin hyväksi todettu.

 

Yövaippana meillä on käytössä Babyidean happu/puuvilla nauhavaippa, johon laitan eteen 6 kerrosta hyvässä imussa olevaa hamppua, ja lisäksi koko matkalle pari kerrosta froteeta. Toisinaan laitan vielä hahtuvaimun alimmaksi, ja villikset tietty päälle. Tällä paketilla mennään 12-13 tuntia ilman vaihtoa, monesti vaippa on takaa vasta hiukan kostea vaihdon aikana. Poika ei kyllä oo vissiin mikään megapissijä. Eikä ikääkään oo vielä kuin 2 kk, joten eiköhän nuo pisumäärät tuosta kasva. Yösyöttöjä on vaihtelevasti 2-4.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hakusessa olis housuvaippa mallisia kestiksiä. Meillä pottaillaan menestyksekkäästi, mutta olis kiva jos ois jotku varmuus pökät niin ei tarttis ollenkaan noita kertiksiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hakusessa olis housuvaippa mallisia kestiksiä. Meillä pottaillaan menestyksekkäästi, mutta olis kiva jos ois jotku varmuus pökät niin ei tarttis ollenkaan noita kertiksiä.

 

 

Iguleella on ainakin Cuddlepantsit, sivuneppikiinnitteinen housuvaippaa muistuttava vaippa. Vyötäröllä on sen verran joustava kuminauha että vaippa on helppo pukea neppareita avaamatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa googlettaa harkkahousut. Monella valmistajalla on enemmän pikkarimallisia, ohuita "vaippoja" pottailua harjoitteleville :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sanokaahan nyt te viisaat, että mitä ihmettä mä laitan Fuzzeihin imuiksi? Tyttö 1v1kk, painoa 10 kg ja M-koon Fuzzit käytössä. Imuna tällä hetkellä MI + doubler tai TSI bambusinglestä tehty imu. Ja falskaa falskaa... Huoh. Tällä systeemillä on menty puolisen vuotta, mutta nyt tytön pissamäärät on taas näköjään sen verran lisääntyneet, että olen neuvoton :huh:

Surffasin kestovaippainfon sivuilla ja menin vielä enemmän sekaisin kaikista vaihtoehdoista. Juttu siis se, että haluisin tehdä imut itse, mutta osaatteko neuvoa, mitä kangasta mun kannattaisi ostaa? Tässä nykyisessä paketissa on ollut plussaa se, että tulee kuitenkin aika pieni paketti. Mitä ohutta, mutta vielä imukykyisempää kuin doubler TSI-imua siis MI:n kaveriksi?

Help!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkähän kokoiset harsot olisivat hyvä taitella villahousujen sisään? Jos äitiyspakkauksen harsot ovat liian suuria, niin voisiko joku antaa vinkkejä paremmasta koosta. Meidän paikkakunnalta ei saa harsoja valmiina joten täytyy itse ommella. Tyttö on nyt vielä niin pieni, että villahousut ovat liian suuria, joten ne tulisivat käyttöön vasta kun 8 vrk:n ikäinen vauvamme vähän kasvaa. Kiitokset avusta jo etukäteen!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minkähän kokoiset harsot olisivat hyvä taitella villahousujen sisään? Jos äitiyspakkauksen harsot ovat liian suuria, niin voisiko joku antaa vinkkejä paremmasta koosta. Meidän paikkakunnalta ei saa harsoja valmiina joten täytyy itse ommella. Tyttö on nyt vielä niin pieni, että villahousut ovat liian suuria, joten ne tulisivat käyttöön vasta kun 8 vrk:n ikäinen vauvamme vähän kasvaa. Kiitokset avusta jo etukäteen!

 

 

70x70 cm on mun mielestä ihan hyvä koko vastasyntyneellä. Ne äitiyspakkauksen harsot taitaa olla 80x80 cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.