Strutsi

Kestovaipat

2012 posts in this topic

Meillä on kestoiltu nyt pari kuukautta, oma maku vaihtuu näköjään lähes viikoittain. Aluksi (1,5kk iässä) aloitin harsoilla ja äp:n(2007) kuorella. Siitä flanelli-imusta en ikinä tykännyt, ei se riittänyt mihinkään. Ostin sitten käytettynä pari fleece-kuorta ja isomman pul-kuoren lisää (se äp:n oli aikas pieni jo 1,5kk iässä). vanhoista pyyhkeistä tein lisäimuja.

Sitten hurahdin villiksiin kuorena, hankin niitä ihan liian monet!! Vähempikin riittäisi. Samaan aikaan ostin käytettynä tsi-sisätaskuja. Niistä en aluksi tykännyt (koska eivät aluksi istuneet), nyt taas tykkään, mut käyvät pikkuhiljaa pieneksi (tosi lyhyt oli käyttöikä!). Harsot siis edelleen pääosassa.

Nyt mä oon sit innostunut pul-taskuista (vaikka aluksi en tykännyt ollenkaan, kun eivät vielä istuneet!), kun tulee niillä pieni paketti, mieskin viitsii jopa sellaisen laittaa jos on valmiiksi täytettynä. Ei mulla oo kyllä vasta kun neljät, että edelleen harsot pääosassa...ja nyt se on vielä ihan ok, kun pojalla ikää 3,5kk. Välillä vaan alkaa tuntua jo että rimpuilee liikaa että saisi harson hyvin aseteltua. Siksi siis varmaan nuo taskut nyt kiinnostaakin.

Mut toisaalta ei nyt viitsisi ihan huvikseen ostella lisää juttuja, kun nykyisilläkin pärjää, kakkea on tarpeeksi vaikkei pariin päivään pesisi. Esim. harsoja olen saanut tosi paljon tutuilta, joiden lapset jo isompia (lähinnä ovat siis eri vuosien Äp:n harsoja, mut kyllä ne mun mielestä ihan toimii nekin).

Lähinnä siis käytän tällä hetkellä taskuja nyt päivän aktiivisempiin aikoihin, paksumpaa harso-villis-pakettia aamu/päivä/ilta-unilla ja aamulöhöilyaikoihin jne.. Yövaipat on sitten vielä erikseen, hamppua...se on kunnon sieni.

 

Johtopäätöksiä: Ihan pienenä harso on paras, sen saa istumaan just niinkuin sen taittaa. Myöhemmin ehkä joku muu helpompi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iso kiitos kaikille ihanille vastaajille! Teistä oli todella paljon apua. Nyt pitää enää selvittää mitä tarkoittaa PUL-kuoret. :lol: Onneksi löysin hyvän sivuston vasta-alkajille, siellä on selitetty kaikki nuo termit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Isäntä kutsuu niitä muovikuoriksi, kun toinen puoli (sisäpuoli) on sellainen "muovisen" oloinen... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ pul-kuori tarkoittaa polyuretaanilaminoidusta kankaasta tehtyä kuorta, eli muovikuori on aika hyvä kuvaus. Erona mille tahansa muoville on se, että kangas hengittää.

 

Mun on pakko vähän vielä sekoittaa palettia toteamalla, että meillä ei harsot pelittäneet kovin hyvin alussa (tai no ei oikein vieläkään), kun poikasella on niin ruipelot jalat. En vain osaa tehdä tarpeeksi napakoita reisitiukennoksia, jolloin kakka tulee aina lahkeeseen. Pul-kuoret pitävät kakat aika hyvin sisällään, mutta nekin joutavat aina kakan jälkeen pyykkiin. Meillä toimi hyvin muotoonommellut new born-kokoiset sisävaipat (esim. se äp:n Imse vimse oli hyvä, kunhan siihen ompeli tarrat ja tein samalla mallilla muutaman lisää). Riippuu niin paljon lapsen mallista ja jätöksien määrästä (ja tietysti omasta kärsivällisyydestä), mikä systeemi toimii parhaiten. Kokeilemalla se selviää!

 

Kysymys: mikä materiaali toimisi parhaiten kosteuden levittäjänä? Tuntuu, että vaipat kastuvat tosi nopeasti läpi juuri siitä, mihin pissi tulee ja vaipan takaosa on ihan kuiva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä sain harsot pitämään rullaamalla (origamitaitetun harson) reunat nivusia pitkin tarpeeksi napakasti. Vaati vähän harjoittelua että miten pelittää, samoin tarpeeksi napakan kuoren, mutta pelitti siis ihan maitokakallakin. Mieskin oppi tekemään sen rullauksen eli vaatii (paljon) harjoittelua.

 

Imuista: mä oon tykänny oikeestaan eniten Ruskovillan villaimuista, joita anoppi osti joululahjaksi 4 kpl. Vaikka oli 4 h päikkyjen ajan harsossa (= vaippa täynnä pissaa) niin harso ei ollut edes märkä ulkopuolelta, ja sisäpuoleltakin vaan tasaisen kostea muttei litsläts märkä. Vastakysymyksenä voisi heittää että ootko kokeillu kuivaliinaa, meillä on käytössä Ainun kertakäyttöiset hoitoliinat joiden kanssa paikallinen märkä läntti ei haittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Pellava on kyllä tosi imukykyinen materiaali. Meillä on muutama pellavapyyhe ja tykkään tosi paljon. Sellainen varoituksen sana, että pellavan sanotaan tukkivan pesukoneen helposti kun siitä irtoaa paljon nukkaa. Näin ainakin vanhempi sukupolvi varoittelee. En kyllä tiedä pitääkö oikeasti paikkansa.

 

Varmaan riippuu pellavastakin jonkin verran, kuinka tiivistä ja "sileää" kangasta on. Eipä silti, pesutuvan kone siitä tukkiutuu eikä oma :lol:

 

Tuli mieleen, että voisiko täällä vinkata myös kestovaippoihin liittyvistä tapahtumista, esim. yhdistysten tempauksista tai alennusmyynneistä? Tässä olisi eteläkarjalaisille ensi lauantaiksi menoa: Ekakaken kevätkarkelot

Share this post


Link to post
Share on other sites
Varmaan riippuu pellavastakin jonkin verran, kuinka tiivistä ja "sileää" kangasta on. Eipä silti, pesutuvan kone siitä tukkiutuu eikä oma :lol:

 

Vanha kangas nukkaa tosi pahasti, uusi ei juurikaan. Mutta vanha pellavakangas on tosiaan yleensä jo "löystynyttä".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maletti, tulin laittamaan tänne uudestaan postaukseni tuolta aiemmilta sivuilta. Tuolta voi siis lainata (tai vuokrata) kestoja vähäksi aikaa, niin ei tartte ostaa ennen kuin tietää, sopiiko se omalle lapselle ja onko se tarpeeksi helppoa vanhemmille ;)

 

Mun piti tulla tänne kertomaan kestovaippalainaamosta. Eli sieltä saa lainata kestovaipat 12 päiväksi 5 eurolla. Niin voi kokeilla, mitkä vaipat sopivat parhaiten ilman, että tarttee niitä ostaa ja sit myydä eteenpäin, jos ei sopineetkaan omalle lapselle.

Netistä löytyy tietoa kestovaippayhdistyksen sivuilta:

kestovaippayhdistys

Share this post


Link to post
Share on other sites

DN:ää voin kyllä suositella, todella hyvää ja ystävällistä palvelua ja ainakin kankaat aikoinaan olivat varsin edullisia.

 

Harmi että he eivät enää kankaita myy niin ei tule asioitua siellä :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitkä taskuvaipat on semmosia leveempiä, kuten esim. Fuzzi ja Mommy´s Touch? Meillä on noiden lisäksi myös Eemukka ja Knickernappies, jotka ihan hyviä myöskin ovat, mutta vähän turhan kaposia. Plussaa olis, jos ois kotimaisia. Oon ruvennut nyt enempi niitä kattelemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ainakin Bumwearit on tosi leveitä taskuvaippoja (eivät kyllä tollaisia "perinteisen mallisia" kuten Fuzzit tms. Kannattaa kuitenkin katsastaa! Ainakin meillä ovat aina pitäneet myös maitokakat sisällään, vaikka aluksi vaikuttavatkin vähän oudoilta). Niihin saa myös ihan loistavasti harson taiteltua imuksi (muihin vaippoihin en oo koskaan saanu kun tulee niin kovin paksu paketti). :) Mä oon tykänny näistä paljon. Eivät kylläkään ole kotimaisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mitkä taskuvaipat on semmosia leveempiä, kuten esim. Fuzzi ja Mommy´s Touch? Meillä on noiden lisäksi myös Eemukka ja Knickernappies, jotka ihan hyviä myöskin ovat, mutta vähän turhan kaposia. Plussaa olis, jos ois kotimaisia. Oon ruvennut nyt enempi niitä kattelemaan.

 

LillaMamman taskut olivat ainakin silloin kun itse olen ostovaippoja käyttänyt leveitä. Varmaan ainakin yhtä leveitä kuin Fuzzit, laadukkaita, istuvia ja ainakin silloin myös edullisia :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

höpölille suuri kiitos! Luin kyllä aikaisempia sivuja, mutta aika pikaisesti ja tuo linkki menikin totaalisesti ohi. Pitääpä tutustua, kuulostaa aika fiksulta jutulta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi p***a. Ainu kuulemma on lopettanut hoitoliinojensa valmistuksen. Nuo kun ovat pitäneet typyn vaippaihottuman hyvin kurissa...

 

Onko kellään suosituksia korvaavaksi tuotteeksi (kertakäyttöisiä siis etsiskelen) ?!

Edited by Katz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voi p***a. Ainu kuulemma on lopettanut hoitoliinojensa valmistuksen. Nuo kun ovat pitäneet typyn vaippaihottuman hyvin kurissa...

 

Onko kellään suosituksia korvaavaksi tuotteeksi (kertakäyttöisiä siis etsiskelen) ?!

 

Popolinin Poplit on sellaisia melkein kertakäyttöisiä kuivaliinoja, niitä saa kuulemma Suomestakin(en tosin tiedä saako marketeista mutta ainakin jostan nettikaupasta). Ovat siis kertakäyttöisiä mutta kestävät 3-5 pesuakin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
LillaMamman taskut olivat ainakin silloin kun itse olen ostovaippoja käyttänyt leveitä. Varmaan ainakin yhtä leveitä kuin Fuzzit, laadukkaita, istuvia ja ainakin silloin myös edullisia :)

 

Pakko kommentoida: LillaTaskut ovat kyllä kapeita (esim. M-koossa leveys on n. 12 cm), Swaddlen tasoa siis! Mutta hyviä vaippoja kyllä ;) Jos leveämpiä vaippoja etsii, niin kannattaa harkita vaikka Thirstiesejä tai BumGeniuksia (niissä leveys n. 16 cm).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pakko kommentoida: LillaTaskut ovat kyllä kapeita (esim. M-koossa leveys on n. 12 cm), Swaddlen tasoa siis! Mutta hyviä vaippoja kyllä ;) Jos leveämpiä vaippoja etsii, niin kannattaa harkita vaikka Thirstiesejä tai BumGeniuksia (niissä leveys n. 16 cm).

 

Ok, ne on ehkä sitten kaventuneet viime vuosina :huh: Koska meidän LillaTaskut(L-kokoiset) ovat kyllä ihan reilusti swaddlea leveämpiä, samoin BumGeniusta.

 

Mutta perun siis puheeni :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ ohoh, leveämpiä kuin Bumgeniukset.. malli on siis muuttunut tosi paljon. Mulla on vielä vanhanmallinen Swaddle johon tuota uutta LillaTaskua vertasin, Swaddleja ovat vuosien saatossa nimittäin ilmeisesti hieman leventäneet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voi p***a. Ainu kuulemma on lopettanut hoitoliinojensa valmistuksen. Nuo kun ovat pitäneet typyn vaippaihottuman hyvin kurissa...

 

Onko kellään suosituksia korvaavaksi tuotteeksi (kertakäyttöisiä siis etsiskelen) ?!

 

 

Mä muistelisin että meille tuli äitiyspakkauksen mukana ImseVimsen riisipapereita, samantyyppisiä kuin Ainun hoitoliinat. Näitä varmaan liikkuu Huuto.netissäkin paljon, siis avaamattomia paketteja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Onko noi kuivaliinoja? Kaikki riisipaperit kun ei ole, esimerkkinä voin antaa Ruskovillan riisipaperin. Ostin meinaan niitä silloin alkuun kun en tiennyt hoitoliinan ja riisipaperin eroa, ja ei ollut kiva ylläri kun vaipasta löytyi ihan litsläts märkä muka-kuivaliina... Odottavat nyt kaapissa uusiokäyttöä paikassa x, vaippaan niitä en enää laita.

 

Viittaan myös tähän (kopioitu Babyidean sivuilta):

Riisipaperi suojaa vaippaa ja helpottaa vaipanvaihtoa, sillä se on kertakäyttöinen ja voidaan useimmiten huuhdella pöntöstä alas. Riisipaperi ei ole kuivaliina, vaan tuntuu iholla märältä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä en huomannut mitään eroa niillä ImseVimsen ja Ainun liinoilla, meillä on ollut siis molempia käytössä satunnaisesti silloin kun tyttö oli ihan vauva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ImseVimsen kuivaliinat tuntuu kuivilta, kun pissi on mennyt läpi. Ja niitä ei saa heittää vessanpönttöön!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^On jotenkin hassua että samaa asiaa, joka on sitten kuitenkin ihan eri juttu, kutsutaan samoilla nimillä. Miksei noille voisi keksiä jotain eri nimiä niin että aina varmasti tietäisi mistä puhutaan...

 

Toivoo nimim. Blondi(ko)

 

Muoks. Tilasin nyt netin kautta muutaman laatikon noita Poplin liinoja, ja ajattelin testata miten typyn peppu kestää jos pesen pissaliinat ja käytän uudelleen. Saman meinaan tehdä myös noilla vielä jäljellä olevilla Ainun liinoilla, mutta hylkään ajatuksen heti jos alkaa peppu punoittaa uudelleen...

Edited by Katz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.