Sign in to follow this  
Followers 0
OliviaS

Mitä vuoden ikäiselle saa ja ei saa antaa

59 posts in this topic

Eviran sivuilla lukee, että maksaruokia saa antaa yli 1-veelle. Mutta ei tietysti kovin usein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mites pellavansiemenet, muistanko oikein että niitä ei sais lapsille antaa? Vai oliko se vaan alle 1-vuotiaille? Tosi monissa patongeissa esim. lukee että 'saattaa sisältää pieniä määriä' tai sitten niissä on ihan kunnolla siemeniä. Niissä parhaan makuisissa tietenkin. Eli onko siitä oikeesti jotain haittaa jos sillon tällön esim. kahviossa/kylässä maistaa vähän sellasesta patongista?

 

Syökö teidän 1-vuotiaat muuten ihan tavallisia jogurtteja? Mä oon antanu valion rasvattomia eri makuja, mansikkaa, mustikkaa, hedelmäpommia ja hyvin uppoo.. Mut onko siinä joku juttu miks suositaan niitä maustamattomia jogurtteja? Mä en ite siitä tykkää yhtään joten meillä menis hukkaan, nehän on niin isoja purkkejakin. Normaalin jogurttipurkin tuo vetäsee välipalaks. Vauvajogurtit on ihan kätsyjä reissussa kun säilyvät huoneenlämmössä avaamattomana, mutta samasta syystä epäilyttää syöttää niitä usein. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä syön itsekin maustamattomia, ja lähinnä syystä että maustettuihin on lisätty ihan järjettömiä määriä sokeria. Veikkaan että siitä syystä maustamattomia suositellaan myös lapsille, eli liika makeus on nounou, jos jollain on tarkempaa tietoa ni kertokaa ;) !

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Enpä mäkään muuta syytä keksi tuohon maustamattomien suosimiseen kuin että ne ovat sokerisia lisäainemömmöjä. ;) Mahdollisimman puhdasta ja konstailematonta ruokaahan sitä pitäisi lapsille koittaa alkuun syöttää. Maustamattoman jogurtin voi maustaa esim. hedelmäsoseilla tai marjoilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin oon toistaiseksi antanut maustamatonta jugurttia ja viiliä tytölle. Lisään siihen vähän marjoja (vadelmia tai mustikoita pakkasesta) tai jotain hedelmä/marjasosetta purkista. Makua ei kovin paljoa edes tarvi, kelpaa hapankin tytölle. Tarvittaessa ripaus sokeria. Mä tykkään kyllä itsekin syödä maustamatonta esim. banaanin, myslin/leseiden, hunajan yms. kanssa. Lapsellekin vois noita leseitä lisätä, tulis samalla kuituakin. Vielä en oo kokeillu. Valmiit jugurtit on toki hyviä kun ovat niin järjettömän makeita, ja samasta suusta tosi ällöjä. Sitä sokeria on nimittäin ihan älyttömästi, kurkatkaapa vaan tuoteselostetta! :blink:

 

Maustamatonta jugurttia saa myös pikkupurkeissa/pikareissa (ingmanin ainakin) ja puolen litran tölkeissä. Turkkilaista saa kanssa pienemmässä purkissa ja sitä voi käyttää myös ruuan laittoon ranskankerman tapaan jolloin ei mene hukkaan jos ei ehdi muuten syödä.

 

Eiköhän mekin jossain vaiheessa aleta maustettujakin silti antaa, ei niistäkään ipanat pilalle mee. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
--Maustamatonta jugurttia saa myös pikkupurkeissa/pikareissa (ingmanin ainakin)--

 

Hyvä tietää! En oo sit vaan hyllystä huomannut. Mä joskus annoin sitä maustamatonta mutta kun puolen litran purkistakin meni aina hukkaan niin siirryin sit tavallisiin. Nyt kyllä syö jo joka päivä purkillisen että nopeestihan se puoli litraakin menis. Pojalle kelpas kyllä maustamatonkin ihan hyvin, mutta mulla on siinä joku mikä tökkii ja pahasti.. Mut tarviipa ostaa noita pikareita jos löydän ja antaa niitä ainakin osittain, ettei tulis suotta sokeria syötettyä toiselle. Näkyy olevan nuo Valion jogurtit makeutettu aspartaamilla ja asesulfaatilla, oliko se nyt sitten taas hyvä vai huono..? Ja Muksun 'vauvajogurtissa' sanotaan vaan että hedelmäsokeri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en oikein tiedä kummalle puolelle tää kysymys kuuluisi (=tänne vai vauva), mut kysyn nyt täällä: saako maitoa / ruokakermaa tms. antaa kypsennettynä jo ennen vuoden ikää? Milloin, silloinko kun aloitetaan maitotuotteiden maistelu vai jo aikaisemmin?

 

Meillä on tosiaan hapanmaitotuotteet korkattu, ja mietin tässä että saanko tehdä jo esim. makaroni- tai perunalaatikkoa ja antaa sitä typylle?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No en tiiä tarkaa ohjeistusta, mutta mä laitoin esim. makaronilaatikkoon tavismaitoa ja sitten johonkin kiusaukseen kasvisrasvapohjaista "kermaa" sitten kun alettiin muutoinkin maistelee maitotuotteita. Ihan hyvin masu kesti, vaikka meillä ollaan hieman herkkiäkin oltu.

 

Mutta sitten taas sarjassa tyhmiä kysymyksiä. Koska leivän päälle saa/pitää laittaa levitettä? Entä koska leikkeleitä saisi antaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Kyllä mä annoin tytölle maitoa sisältäviä ruokia jo kymmenen kuukauden jälkeen. Kuitenkin ne määrät on aika pieniä mitä siinä ruoan seassa tulee.

 

^Levitettä aloin laittaa ööö... no ennen vuoden ikää kuitenkin. Leikkeleitä hän saa silloin tällöin maistaa (1v4kk) kun ovat aika suolaisia kuitenkin. Ja aika harvoin tuo niitä leivän päällä syö, kyllä ne on ihan pakko syödä erikseen. Yleensä leikkele ensin ja leipä perässä.. :rolleyes:

 

Niin, muistaakseni levitettähän suositellaankin varsinkin jos ruoka on muuten vähärasvaista. Se oli aika aikaisin, reilusti ennen vuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, kiitos. Eli alan kokeilla, sillähän se selviää. Mulla kun on joitain ruokaohjeita muistaakseni 8 kk ikäiselle, joissa on jo kevytkermaa tms ja siksi ihmettelin...

 

OT: Levitteistä ei oo muita kokemuksia kuin mitä siskon muksuista muistan, ja niistäkin sen että melkein heti kun niitä alettiin käyttää ni ne nuoltiin leivän päältä ekana pois. Leipä sitten jäikin siihen :D ...

Edited by Katz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mutta sitten taas sarjassa tyhmiä kysymyksiä. Koska leivän päälle saa/pitää laittaa levitettä?

Meidät ohjeistettiin muistaakseni 9 kk-neuvolassa antamaan rasvalisää mm. puuron seassa ja leivän päällä. Eipä tuota leipää nyt paljon uppoa, mutta kyllä meillä melko usein on siinä päällä levitettä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ja meidän neuvola taas empi tuossa leipärasvankin käytössä. :rolleyes: Sitten kun sanoin, että meillä juodaan rasvatonta maitoa, antoi luvan käyttää levitettä leivällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
OT: Levitteistä ei oo muita kokemuksia kuin mitä siskon muksuista muistan, ja niistäkin sen että melkein heti kun niitä alettiin käyttää ni ne nuoltiin leivän päältä ekana pois. Leipä sitten jäikin siihen :D ...

 

Ja koska rasvan nuoleminen leivän päältä on kielletty, ollaan siirrytty seuraavaan (tämä toimii erityisen hyvin esim. reissumies-tyyppisen, röpelöisen leivän kanssa sekä tietty vaalealla leivällä): tökitään sormella leipää. Välillä imeskellään sormea, jotta saadaan taatusti kaikki margariini talteen. Lisäksi tässä sormi kastuu mukavasti, joten kun leipää tökkii tarpeeksi kauan, päällimmäinen, rasvainen kerros muhjaantuu mössöksi, jonka voikin sitten tyylikkäästi pinsettiotteella nyppiä suuhunsa. Jäljelle jää hyvin ohut pala rasvatonta leipää. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Missä vaiheessa ootte alkaneet antaa pullaa yms. makeaa leivonnaista? Mietin vain, että antaisinko lapsen maistaa 1v. synttärikakkua ja muuta synttäritarjottavaa. Ei kai pienistä maisteluannoksista mitään haittaa ole, vaikka periaatteessa sokeria haluaisin välttää mahdollisimman pitkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä oon huomannut, että mitä enemmän tulee lapselle ikää, sitä löysemmäksi itse muuttuu. :rolleyes: Mutta annettiin siis tytön maistaa synttärikakkua ekoilla synttäreillä. Sen jälkeen on saanut pullaa tai kakkua pari kertaa - lähinnä juhlapäivien yhteydessä. Kahvipöydästä tosin valitsen tytölle aina sen suolaisen vaihtoehdon mieluummin, jos ja kun kaikissa paikoissa ei ole tarjolla mitään vähemmän epäterveellistä. Eikä tuollaista lähempänä kahta vuotta olevaa viitsi tyhjin suinkaan enää pöydässä istuttaa tai aina niitä maissinaksuja ja riisikakkuja mukana raahata. :rolleyes: Juomaksi olen valinnut maitoa tai vettä, että vältellään edes sitä mehua (ei ole saanut vielä maistaa sitä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuosta rasvalisästä: Onko se niin, että neuvolassa sanovat tarvitaanko sitä vai ei? Eli esim. eeppis onko teidän tyttö hoikka tai pieni, tms. ja siksi on käsketty rasvalisälle? Meillä meinaan ollaan niin hyvässä lihassa kun ruokahalu on mahtava eikä tyttö liiku vielä.

 

Minkä ikäiselle annoitte viiliä ekan kerran?

 

Vähän urpona nyt täällä kyselen mutta mitäköhän kaikkea pitäis jo olla ruokavaliossa kun tyttö on nyt 9kk? Kananmunaa oon antanu, samoin kaikki viljat kokeiltu... Meidän masuvaivat on niin tuoreessa muistissa että varovasti ollaan menty... Auttakeehan minnuu siskot :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Me saatiin jo 6 kk neuvolassa ohjeeksi antaa 2 tl öljyä typylle, eli veikkaan että ainakin jos neuvolantädin mielestä tarvii antaa ennen vuoden ikää niin sanovat kyllä. Muistaakseni luin joskus jostain että periaatteessa alle vuoden ikäisille ei tarvitsisi antaa (ellei siis painon kehitys anna syytä lisäenergian saamiseen), kun korvikkeissa ym on lisätty öljyä. Vastaavasti sitten kun siirrytään normimaitotuotteisiin niin viimeistään sitten, eli kun annetaan tavallista rasvatonta maitoa jossa sitä rasvaa ei siis ole. Korjatkaa taas jos muistan väärin!

 

Me aloitettiin viilin ja jogurtin antaminen reilun 9,5 kk iässä, ja hyvin maittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samoilla linjoilla kuin Katz ;)

 

Meitä ohjeistettiin juuri neuvolassa aloittamaan rasvalisä, kun tyttönen on niin hoikanpuoleinen ja paino laahasi perässä. Eli kyllä terkkari sitten sanoo, jos tarvetta on :) Ja sitten tosiaan kun aletaan juomaan rasvatonta maitoa, niin sitten pitäisi lisäillä ruokaan vähän öljyä.

 

Viiliä, raejuustoa ja maustamatonta jugurttia alettiin meillä maistelemaan aika tarkalleen 10 kk iässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä taas sain nlasta jonkun ravinto-oppaan ja siinä sanottiin, että jos ei rasvaa muuten saa, niin sitten sitä täytyy lisätä. Eli siis jos ruoassa ei ole rasvaa (tarpeeksi, eli se -muistaakseni- pari tl päivässä), niin sitä pitää sitten lisätä. Eli kun meidän tyttö söi kotiruokaa (valmistuksessa usein tilkka öljyä tai kalan tai lihan omaa rasvaa) ja laitoin leivän päälle pikkuisen margariinia niin sehän on siinä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä niitä vuoden ikäiselle voi antaa. Kun sulattaa ja valuttaa, niin osa suolastakin lähtee, mutta ovat ne sen verran suolaisia silti ettei ihan joka päivä tarvitse syödä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitenkäs uudet perunat, saako antaa? Meillä tyttö nyt 1v5kk.

 

Vauvaikäisille kun taisi olla se suositus että niitä pieniä (tyyliin peukalon pään kokoisia) uusia

perunoita ei saa antaa. Vai oliko lie että ei uusia perunoita ollenkaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä oli aiheesta erilaisia tulkintoja, mutta meidän terkka sanoi viime kesänä, että vain niitä ihan pieniä ei saa antaa. Tänä kesänä ollaan kyllä annettu ihan vapaasti kaikenlaista, tosin ehkei noin pieniä ole ollut tarjollakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0