Sign in to follow this  
Followers 0
OliviaS

Mitä vuoden ikäiselle saa ja ei saa antaa

59 posts in this topic

Onko makkaran saantia syytä rajoittaa muusta syystä kuin suolaisuuden takia? En nyt suunnitellut antavani sitä joka päivä, mutta lähinnä mietityttää onko makkaroissakin nitraattia/nitriittiä (kumpaa se muuten on)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikös se tuo nitriitti ollut minkä takia sitä suositellaan vältettävän. Mutta esim. Vatajalla on nitriitittömiä nakkeja, joita meillä ollaan syöty, mutta kyllä toisinaan ihan tavallistakin makkaraa kohtuullisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikkialla lukee, että nakkeja pitää välttää nitriitin vuoksi, mutta siis onko sitä myös makkarassa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kyllä mun käsittääkseni on ihan yhtä lailla kuin nakeissakin.

*muoks ja koodilla E250 löytyy.

Edited by Sannulini

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yleensä kaikissa lihatuotteissa, jotka ovat kypsänäkin punaisia, on natriumnitriittiä. Leikkeleissä, kinkuissa, kalkkunarullissa jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei, kiitos vastauksista. Miksiköhän noissa kaikissa kirjoissa ja lehdissä aina kirjoitetaan pelkistä nakeista - musta se on harhaanjohtavaa. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

*poistettu* Mun tyhmään kysymykseen löytyikin vastaus. :)

Edited by Monka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aspartaami jota käytetään makeutus aineena, kannattaa tutustua esim. Wikipediassa.

Mehukeitot, light limpparit ym ym.

Aiheuttaa syöpää!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä meillä ainakin ollaan syöty janssonin kiusausta. En edes ajatellut, että olisi kiellettyjen listalla..
Ollaan myös syöty nakkeja 10 kk iästä saakka.
Pojat syö suurilta osin samaa ruokaa kuin me, paitsi jos meillä on pihvi/ranskis-päivä tai jos ollaan reissun päällä, niin silloin annan vielä purkista.

Heselläkin ollaan käyty,tosin pojat sai tyytyä miniporkkanoihin :grin:
Eniten olen tiukkis mehujen,limppareiden ja karkkien/pullien suhteen.Mehuissa on nollatoleranssi, jäätelöä on maistettu pari lusikkaa ja jouluna saivat omat piparit. (Vielä kun isovanhemmat tottelis mun sääntöjä herkuista, niin kaikki olis hyvin)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0