LeeLoo

Teknisten vaatteiden korjaaminen

8 posts in this topic

Pojallani on käytettynä ostettu Po.Pin välikausihaalari, ja äsken huomasin, että molempien polvien sisäpuolella kankaassa on reikä. Reiät ovat polvivahvikkeen sivussa, missä kangas muuttuu taas ohueksi, ja reiät ovat tulleet ilmeisesti siksi, että vahvistettu polviosa on niin paljon jäykempi ja vahvempi, että ohuempi ja taipuisampi kangas on taipunut aina siitä samasta kohdasta. Reiät ovat noin kahden sentin mittaiset.

 

Mikä olisi paras konsti korjata haalari? Jotain teippiä siihen tekisi mieli vetää, mutta onko olemassa niin tiukasi kiinni pysyvää korjausteippiä, että se kestää tiheät pesut ja kovan rasituksen?

 

Harmittaa. Ostin haalarin huutiksesta, ja vaikka se edullinen olikin, en arvannut, että se ei kestä käytössä kuukauttakaan. Haalari oli kyllä todella hyväkuntoinen ja vähän käytetyn oloinen, eli en tiedä, onko se ollut vähän susi alun alkaenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistan, että ainakin jossain olen nähnyt teknisten vaatteiden paikkauslappuja ja tiedän, että niitä käytetään esim. mieheni työvaatteiden polviin. Mistä noita sitten voisi käydä tiedustelemassa, en tiedä.

 

Googlettamalla löysin tällaisen Tear-Aid Type A korjausteippi tuossa sanotaan, että sopii mm. telttojen ja sadeasujen korjaukseen, joten luulisi toimivan.

 

 

OT:na mainittakoon, että innokkaana huuto.netin käyttäjänä mä olen huomannut tuota vikaa esiintyvän tosi usein PO.P:n käytetyissä haalareissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos vinkistä, P.L.! Käyn tänään Partoaitassa kyselemässä, onko heillä jotain kuorivaatteiden korjaamiseen sopivaa tuotetta. Ja ajattelin ottaa haalarin mukaan ja käydä PO.Pin liikkeestäkin kysymässä. Oli kyllä erikoista, että repeämät tulivat tismalleen samaan aikaan ja ihan millilleen samaan kohtaan. Kävi mielessä, että kyseessä on varmaan ihan tyyppivika. Vahinko, kun muuten haalari on tosi hyvä. Ja nätti kuin mikä :)

 

Olen jotain omia vaatteitani korjannut joskus silitysraudalla kiinnitettävällä nauhalla, ja se toimi ihan kohtalaisesti, mutta nuo tekniset kankaat eivät taida oikein kuumaa rautaa kestää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Partioaitassa suositeltiin korjaukseen Gore Tex -vaatteille tarkoitettua korjausteippiä, mutta se oli valitettavasti loppu. PO.Pin liikkeessä taas hartaan ja pitkällisen selvittelyn jälkeen löytyi suositukseksi ihan tavallinen kumiliima. Hain kumiliimaa Motonetistä, vielä en ole testannut.

 

PO.Pin liike sai yllä kymmenen pistettä ystävällisestä palvelusta ja panostamisesta, vaikka haalari onkin useamman vuoden vanha ja jo kaiken korvausvelvollisuuden ulkopuolella :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neidin välikausihaalarin polveen on tullut parin sentin repeämä. Kyseessä on Ticketin vedenpitävä haalari. Voisiko paikan sijaan tuollaisen reiän ommella umpeen? Mikäs se lanka olikaan, jota kestovaippojen ompeluun käytettiin...öö...?!

 

Saako tuollaista korjausteippiä ihan marketeista vai pitääkö sitä alkaa metsästämään kissojen ja koirien kanssa urheiluliikkeistä/Partioaitasta/netistä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen tätä ketjua...

 

Pojan syksyllä ostetuissa talvihousuissa on jo tässä vaiheessa talvea polvet kuluneet puhki. Osaisko joku neuvoa, millä nuo kannattaisi paikata? Pahimmat reiät ompelin jo umpeen, mutta vieressä on monta alkavaa reikää, eli tarvis varmaan jotakin, jolla vahvistaa koko polvea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen paikkaillut mm. muksun haalareita sekä omia tuuli- ja gore tex -housuja ja takkeja itseliimautuvalla paikkakankaalla, eli tällaisella. Itse olen ostanut tuota useammassa värissä ompelutarvikeliikkeestä, mutta jotain värejä näytti löytyvän myös mm. Prismasta. Tuo on ainakin omassa käytössä pysynyt tosi hyvin useista pesuista huolimatta. Ja vaalea paikkakangas käy myös vaatteiden nimikoimiseen tekstiilitussin kanssa, jos ei halua merkitä nimeä suoraan vaatteeseen.

 

Haalareissa testasin myös kangasliimaa ja haalarin omaa paikkakangasta, mutta se ei pysynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now