Guest Sirppis

Miten saada lapsi syömään?

62 posts in this topic

Täällä vähän sama tilanne. Tänään 8-kk-neuvolassa vähän jo huolestuttiin pituuskasvusta ja kovasti yritettiin miettiä, miten ruokaa saisi menemään. Meillä siis asuu ihan järkähtämätön viivasuu. Ei se mitenkään ahdistunut ole tai varsinaisesti protestoi, mutta kieltäytyy syömästä. Suuria edistysaskeleita on ollut se, että noin kahtena kertana kolmesta tytölle maistuu pieni määrä (korkeintaan pari ruokalusikallista) kaurapuuroa hedelmäsoseella (hedelmää varmaan lähes puolet).

 

Neuvolatädin kanssa puhuttiin tänään seuraavanlaisia:

 

- Tarjota pitäisi säännöllisesti, ja jos ei mene niin luovuttaa vaan helposti ja koittaa olla hermoilematta ja tarjoaa seuraavalla kerralla taas uudestaan.

- Pitää ruokavaliossa niitä asioita, jotka yhtään maistuu (meillä siis hedelmä- ja marjasoseet ja toi kaura) ja tarjota niitä vaikka aluksi vähän "liikaakin", siis useita kertoja päivässä. Tästä varmaan voi olla monta mieltä. Lisäksi voisi kokeilla yhdistää niihin maistuviin ruokiin sitten muita, vaikka yhdistelmät olisivat vähän outoja (tyyliin persikka-porkkana).

- Rypsiöljylisä puuroon

- Sormiruokailua kannattaa kokeilla ja pitää rinnalla koko ajan. (Meillä ongelmana se, että tyttö ei todellakaan laita mitään ruokia suuhunsa, hypistelee vain.)

 

En tiedä, kai tässä pitäisi vain odottaa, että aika tekee tehtävänsä. Mutta on se äitinä kyllä aika stressaavaa, kun lapsi ei syö (onneksi on imetys!). Mullakin on kokemusta vain yhdestä erittäin kaikkiruokaisesta ja ison ruokahalun lapsesta ennen tätä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerrankin erittäin asiallinen ketju! :) Ketään ei arvostella. Ihanaa!

 

On aina helpottavaa huomata, ettei ole yksin tässä tilanteessa! Meillä nyt 7kk ikäinen poika, joka takkuaa milloin maidon ja milloin ruuan kanssa. Tällä hetkellä ei maistu ruoka. Lounaalla söi lusikallisen pakotettuna ja ilme oli sen mukainen. Äitillekkin tuli siinä jo paha mieli, enemmän ehkä tosin siitä, että väkisin ruokaa ängetään toisen suuhun!

 

Meillä ollut nyt hampaiden puhkeaminen ajankohtaista. Kaksi alahammasta puhjennut ja saattaapi olla vielä lisää tulossa. Lisäksi poika ollu koko kevään nuhainen (allergiaa? tai hampaista johtuvaa?) ja nyt vielä iski sitten kunnon yskänkin päälle. Eli syitä syömättömyyteen taitaa olla jo riittävästi. Hampaiden puhkeamisen yhteydessä olen huomannut sen, että ensin alkaa maidon juonti tökkiä (juo maidot pullosta). Siinä vaiheessa kun hammas on sitten ihan puhkeamaisillaan, ei lusikkaa saa viedä lähellekkään suuta. Tällöin sitten taas tankataa maidolla.

 

Meillä siis toki saattaa löytyä tähän (JATKUVAAN) syömättömyyteen syyt, mutta silti se ottaa äidin voimille. Maito on mennyt ennen aina tosi hyvin alas ja ruokakin kohtuudella. Yösyötöt poika jättä jo 3kk pois!

 

Meillä poika oli 6kk neuvolassa 68,5cm ja 9800g. Eli jos noita lukuja tuijottaa, niin ei hätää. :D Mutta miten voikaan olla tuttujen ja tuntemattomien ihmisten "kyllä sä ainakin oot ollu ruoka-aikaan kotona" -kommentit tällä hetkellä raivostuttavia!! Ja niitä kuulee ihan aina, kun pojan kanssa on matkassa! Juu, kotona on, mutta ei syö.

 

Tsemppiä kovasti kaikille syömättömyyden kanssa painiskeleville vanhemmille!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mahtavaa, että on kohtalotovereita! Joskin toivoisin meille kaikille hyvällä ruokahalulla varustettuja ipanoita. Tyttäreni, täyttää ensi viikolla 8kk, söi alkuun ihan kohtuullisesti. Välillä oli parempia ruokailuja ja välillä huonompia. Nyt sitten kohta kuukauden ajan jokainen ruokailu (poislukien iltapuuro) on yhtä taistelua. Kuten niin moni muukin täällä, taistelen asian kanssa ja mun hermoni on riekaleina, enkä tiedä miten jatkaa. Tyttö on pieni: 7kk ikäisenä 66cm, 6,89kg. 

 

Olemme suunnittelemassa unikoulua, mutta meille sanottiin, että ennen kuin aloitamme unikoulun, lapsen pitää syödä kunnolla jotta hän ei itke yöllä nälkäänsä. Ja nyt tyttö on syönyt ihan todella tiheästi yöllä, minkä (ainakin osittain) takia ei varmaan aamupuuro (sama, mikä illalla menee suht hyvällä ruokahalulla) uppoa. Koko aamupäivä on vaikea, yleensä iltaa kohti vähän helpottaa. Neuvolantädin mielestä taas yösyöntien vieroittaminen voisi kohentaa ruokahalua. Olen ehkä tämän jälkimmäisen kannalla - siksikin, kun tiheät yösyönnit alkaa ottaa niin kovasti voimille, että suunnittelen koko saamarin imetyksen lopettamista. Ja lapsi on aiemmin kyllä osoittanut pystyvänsä nukkumaan huomattavasti pitempiä pätkiä.

 

Olen kokeillut vesihuikkaa, joskus se auttaa, joskus ei. Alkuun auttoi oma lusikka/purkin kansi joita sai näpelöidä, muttei enää. Sormiruokaa menee, mutta siinä isoin ongelma olen minä. Pelkään, että laps tukehtuu, vaikka hyvin tuo näyttää palasista selviytyvän. Mutta kurkkua, melonia, maissinaksuja jne annan ruokailuilla. Tyttö on hyvin voimakastahtoinen ja jos on päättänyt olla syömättä, siihen suuhun ei saa laitettua yhtään mitään, piste.

 

Ajattelin kokeilla seuraavaksi tuota puolen tunnin sääntöä. Jos tyttö ei syö lounasta nyt, niin otetaan pois syöttiksestä ja kokeillaan puolen tunnin jälkeen uudelleen. Ilmeisesti tässä tapauksessa imetys suoritetaan vasta sitten kun ruoka on maistunut? Kun tämän imetyksen takia on varmaan ihan kaikista vaikein taiteilla näiden ruokailujen kanssa. Etenkin näillä helteillä, kun nesteytystä tarvitaan. 

 

Eli muutama kysymys:

1) miten toimitte imetysten kanssa? Annatteko joka tapauksessa ruokailuyrityksen päätteeksi, vai vasta kun ruokaa on mennyt kohtuullisesti?

2) jos kokeilette uusia makuja, kuinka kauan tarjoatte niitä, että lapsi tottuu siihen ja voisi edes periaatteessa sitä syödä?

3) vinkkejä eri sormiruokiin! Leipää ajattelin kokeilla, sitä vähäsuolaista Realia tai suolattomia maissikakkuja.

 

Tsemppiä kaikille ruokaongelmien kanssa painiville! Kyllä nää vielä oppii syömään!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ tuohon unikouluasiaan osaisin antaa sellaisen vinkin, että kun tuo iltapuuro tuntuu maistuvan hyvin, niin voisitte varmaan hyvällä omatunnolla ajatella lapsen jaksavan ilman yömaitoa jonnekin 04 kieppeille? Jos vaikka otatte säännön, että kaikki ennen 04 (toki valitsette teille sopivan kellonajan) tapahtuvat herätykset ilman maitoa ja sen jälkeen voi syöttää kerran ennen aamua,jolloin sitten aamupuuro. Näin ei tarvitse olla huolissaan lapsen nälästä ja on selkeä sääntö, milloin maitoa voi yöllä antaa. Me toimitaan näin meidän 7-kuisen kanssa ja aiemman tosi tiheän yösyömisen ja rinnalla roikkumisen sijaan nukkuu yleensä putkeen siihen 04 kieppeille. Aamupuurokin on maistunut hyvin sen jälkeen.

 

Mä en ehkä menisi tuohon puolen tunnin välein syöttämiseen, vaan menisin ruoka-aikojen mukaan. Muuten koko päivä menee syömistaisteluksi ja vauvan stressaamiseksi syömisellä. Meillä vauva syö parhaiten n. puoli tuntia imetyksen jälkeen, kun maito on ehtinyt laskea mutta nälkä ei ole huutava.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös yksi 8 kk neiti, jonka syömiset ovat alkaneet takkuamaan. Alussa söi tosi hyvin. Hedelmäsoseita ei syö ollenkaan, mustikkaa menee iltapuuron seassa. Aamupuuro ei maistu, lounas yleensä ok. Välipalana maito ja päivällinen menee vaihtelevalla menestyksellä, illalla tarjoan puuron. Joskus syö, joskus ei. Sormiruokaa annan, tosin hedelmät ei vaan uppoo. Talk muruista tykkää ja riisikakun palasista. Myös imetys on takkuillut. Ei vaan malta syödä. Ennen söi sentään yöllä usein, nyt kerran. Minäkin kaipaisin vinkkejä sormiruokiin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pingu, mietin asiaa itsekin tarkemmin ja tulin samaan tulokseen. En halua, että koko meidän elämä on yhtä syömistaistelua. Se kun stressaa varmaan yhtä paljon lasta kuin minua. Mun olis opittava vaan olemaan hermoilematta. Tyttö on hyväntuulinen ja touhukas eikä varmasti näännytä itseään nälkään. Liha-kasvis-osastolta ei vaan meinaa maistua mikään, mutta jos vaan sinnikkäästi jatkan tarjoamista, niin lusikallinen kerrallaan makuihin alkaa tottua ja joku päivä syökin enemmän kuin puolikkaan jääpalallisen.
 

Ihan viime päiviin on voinut vaikuttaa juuri puhjennut hammas. Kun hammas tuli ikenestä läpi, syömiset helpottui hieman. Vieläkin se on aika vaikeaa, mutta sentään jääkaappikylmää hedelmäsosetta voi mennä hyvinkin puoli purkillista jos osaan tarjota sitä oikeaan aikaan (tarpeeksi nälkäisenä, muttei liian nälkäisenä tai väsyneenä). Tänään oli ennätyshyvä päivä kun aamupuuroakin meni varmaan puolen desin verran, ehkä enemmänkin. 

Uusia sormiruokiakin ollaan kokeiltu: munakokkelia, raasteita, keitettyä perunaa pikku palasina, keitettyä porkkanaa tikkuina, riisikakkuja, vähäsuolaista ruisleipää... munakokkelia meni muutama nökkönen alkuinhon jälkeen (ilmeisesti suutuntuma oli epämiellyttävä) sekä perunaa ja ruisleipää pari hippusta. Porkkana on näköjään inhokkia kaikissa muodoissaan (!!!). Pitää jatkaa näiden kokeiluja, kyllähän tytön jossain vaiheessa täytyy tottua ei-makeisiin makuihin. Noita Talk-muruja pitää muuten kokeilla myös!

 

Ehkä joskus kokeilen liha-kasvista iltapäivällä, kun silloin hedelmäsosettakin menee varmemmin. Tai sitten joskus imetän pingun tapaan puoli tuntia ennen ruokaa. Kaikkea on testattava. 

 

Ollaan muuten käyty esiunikoulua, jotta ollaan saatu tyttö nukahtamaan itse pinnasänkyyn. Siinä olikin taisteleminen! Mutta tänään voin ensimmäistä kertaa sanoa, että tyttö nukahti ihan itse ja lähes ilman itkuja: vain pientä väsymysitkahtelua. Eikä edes tarvinnut käydä kuin kerran kippaamassa pinnoissa seisova ipana makuulleen. Nousi kyllä siitä vielä ylös, mutta laskeutui itse alas (!!!). Yöt ovat kuitenkin olleet epäsäännöllisesti kohtuullisia ja huonoja. Noin 2-5 herätystä/syöttöä. Ehkä tää tästä, ehkä tää tästä...

 

Miten muilla menee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajattelinpa tulla tänne kertomaan mikä vähän ihmeellinen juttu meillä auttoi :) Lusikan vaihtaminen haarukkaan..! Ja kyllä maistuu. Lusikasta vaan ei. Tämä on sellaisesta vauvan aterinsetistä, missä oli lusikka sekä haarukka, aika lyhyitä ja paksuvartisia. Isoissa kaupoissa olen nähnyt ja Tarjoustaloissa. Lisäksi, hedelmäsoseista ei tykkää ellei saa niitä "juoda" sellaisesta nokkamukin tyylisestä.. Että tällaset kikka viitoset  :grin:  Tsemppiä syömisiin kaikille muille! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tavis, kiitos vinkistä! Kaikki ideat otetaan vastaan ja kokeillaan. Tyttö on kyllä osoittanut kiinnostusta haarukoihin, joten voisihan tuota kokeilla!

 

Hedelmä- ja marjasoseet on nyt mennyt suhteellisen hyvin, mutta kasvissoseet ei. Iltapuuro pitää joskus saada vetää omilla kourilla suuhun. Kurkku on tällä hetkellä ainoa kasvisosastolta, mikä menee. Aiemmin olen antanut sen palana käteen, mutta ajattelin kokeilla soseutusta. Jos siitä sais vähän vetoapua muidenkin kasvissoseiden syömisiin. 

 

Lisää vinkkejä toivotaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toivottavasti helpottaa pian Liljanen :)

 

Meillä puuro maistuu sitä paremmin, mitä kauemmin sitä hauduttaa, hiljalleen pienellä lämmöllä. Yli puoli tuntia kun hauduttaa, niin menee yksi annos (1dl hiutaleita), kun mikropuuroa menee ehkä neljä lusikallista (tai siis haarukallista :D )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liha-kasvissoseet ei mene edelleenkään, mutta olen saanut porkkanaraastetta menemään munakokkelin/munakkaan seassa ja lisään vielä pienen tilkan rypsiöljyä. Ja siihenhän voisi "piilottaa" lihaakin. Tykkää syödä sitä käsin (voi hyvänen aika miten kammottava sotku siitä tulee!) joten en tiedä paljonko päätyy mahaan asti. Munassa luulisi olevan paljon energiaa ja ravintoaineita, joten minusta tämä on ihan positiivinen löytö! Olen yrittänyt kehua ja kannustaa lasta myös huonojen ruokailuyritysten päätteeksi, että tulisi edes etäinen vaikutelma ruokailun mukavuudesta. 

 

Unikoulu on nyt menossa. Metodimme on pick-up/put-down ja se toimii loistavasti, varsinkin paljon liikkuvaan lapseen! Eka yö oli "pahin", kaksi herätystä, joista eka 6 minuuttia ja toinen 25 minuuttia. Toisena yönä kaksi nopeaa herätystä, viime yönä yksi lyhyt herätys klo 5:30, syömättä oli kellon ympäri. Eli ilmeisesti lapsi on tosiaan ollut valmis itsekin vierottautumaan yösyönnistä. Hyvien yöunien ansiosta on ollut päivisin paljon virkeämpi ja on oppinut viime päivinä seisomaan ilman tukea! 

 

Suotta pelkäsin unikoulua, olen itsekin nyt paljon onnellisempi kun olen saanut levätä. Ja nähnyt miten hyvää tämä on tehnyt koko perheelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin ja kokeilin sitä lasten haarukkaa! Toistaiseksi ei ole toivottua tulosta. Mutta muuten ne uudenmalliset lusikat ja haarukat kiinnostaa, joten tykkää niitä käsitellä kun syödään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika pisti liinat kiinni erittäin hyvän kiinteiden aloituksen jälkeen. Aloitettiin kiinteät tasan kuusikuukautisena, ja ekat kaksi viikkoa meni aivan loistavasti. Kaikki upposi ja suu aukesi heti kun näki lusikan. Viime viikonlopusta lähtien on ollut ihan kamalaa, mitään en saa alas. Se mitä puoliväkisellä saan suuhun näyttää maistuvan ihan hyvin, mutta se suun avaaminen... Ei ei ja ei. Tänään sitten repesin vollottamaan ties miten pitkään maaniteltuani ja hätäännytin pojankin. Paska äiti :( Tissimaito maistuu sen sijaan vähän liiankin hyvin, mutta kun eihän se enää taida ihan yksinään riittää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now