Sign in to follow this  
Followers 0
Nadda

Kilpirauhasen vajaatoiminta ja raskaus

383 posts in this topic

^ Ihan järkyttävää, etteikö muka arvoja tarvis seurata säännöllisesti raskauden aikana!Vaikka mun arvot ovat pysyneet tasaisina, niin tiedän ihmisiä, joilla kilppari on sekoillut koko raskauden ja lääkitystä muutettu pariinkin otteeseen. Meilläpäin ihan omat terkat laittavat lähetteen labraan tietyin aikavälein, tai sitten useammin jos pyydetään. Tosin uskon, että täällä noin tiheä seuranta johtuu siitä, ettei täällä nosteta annostusta automaattisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä yksi kilpparivajaa (ja vielä vanha ;) ) odottaja. Kävin työterveydessä labroissa rv:lla 6, koska resepti piti uusia. Vuosi takaperin arvot olivat (minulle) loistavat, TSH lähes mittaamattomissa ja T4V n.20. Vointi oli parempi kuin vuosiin. Nyt sitten arvot olivat heittäneet häränpyllyä (liekö heti alkuraskaus vaikuttanut vai mikä), TSH oli 2,58 ja T4V 12. Neuvolasta käskivät nosta heti sen 25mikroa, vaikka työterveyslääkäri suositteli pienempää nostoa. Olen säätänyt omaa lääkitystäni koko ajan osittain itse olon ja labrojen mukaan (olen sanotaanko nyt vaikka että lääkealalla, minkä vuoksi työterveyslääkärin kanssa näin on sovittu), ja koska arvot olivat minulle tosi huonot, olo kurja ja tiedän että hypotyreoosi lisää keskenmenon riskiä (+ vaikuttaa sikiön aivojen kehitykseen), nostin sen 25 mikroa. Ja hyvä niin, sain tänään uudet tulokset (rv 11) ja nyt arvot oli korjaantuneet mallikelpoisiksi :) (Ihme sinänsä, kun joinakin aamuina lääkkeetkin on tulleet paluupostissa..). Aion kyllä tivata seuraavassa neuvolassa arvojen seuraamista 4-6 vkon välein, koska se on suositus ja raskausaikana ne tosiaan voi heitellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huhu Käpyemon lääkäriä, kyllä pitäisi ehdottomasti useammin seurata :(

 

Nipsuliini mitkä on ns. turvalliset rajat raskausaikana? Sullako tosi alhainen TSH on sellanen hyvä/turvallinen raskaana ollessa, lähellä nollaa tai mitä jos oikein ymmärsin?

 

Mulle laps.erikoislääkäri sanoi että TSH hyvä olla kahden tienoilla? Voitko vähän avata tätä asiaa :D Ja kumpaa siinä pitäisi tuijottaa arvoja vai oloa? Kaikilla ei ehkä niin selvästi näy tai eivät tunnista olojen perusteella.

 

Minulla lopetettiin nyt lääke ja katsotaan mitä se auttaa! (en siis edelleenkään ole vielä raskaana, mutta roikun tässä silti!) Mun TSH ei liikkunut mihinkään lääkkeen laskusta huolimatta, t4 sentään tuli vähän alaspäin. Vähän jännittää kuinka tässä käy ja mitä sit kun tulen taas raskaaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

flex, tämä koko kilppariasia on melkoinen sotatanner ja sillisalaatti, mutta raskausaikana TSH olisi hyvä olla alle 2 (yläräja siis tuo 2) ainakin esim. yliopistollisen sairaalan gynen mukaan, ja mulla kun nyt on 0,39, niin terkkakin sanoi että hyvä on. (Muoks: tässä se nähdään, mulla on tuo arvo just bueno ja Käpyemo kärsii samalla arvolla liikatoiminnan oireista. Yksilöllistä, siis.) Toki liikatoimitakaan ei ole hyväksi, mutta kun tiedän nuo omat arvoni joilla kroppa toimii, eikä arvot ole viitteittenkään mukaan hyperillä (tosin lääkärit tulkkaa viitteitäkin vähän eri tavalla..), niin näillä mennään :)

 

Ja siis lähtökohtaisestihan vajaatoiminnassa nimenomaan TSH on korkea ja T4V matala. Eli lääkitys laskee TSH:a ja nostaa T4V:ä..

Edited by Nipsuliini

Share this post


Link to post
Share on other sites

On kyllä outoa että kaikissa neuvoloissa ei oteta verikokeita 4 vkon välein, multa otettiin kyllä ja oli hyvää hoitoa raskauden ajan muutenkin kilppari asiassa.Itsellä hyvät arvot oli TSH noin 1.5 ja t4v noin 16. Tällöin oli hyvä ja virkeä olo. Nyt kun ei ole lääkitystä kun en ole raskaana niin väsyttää, mutta se voi johtua myös yö heräämisistä juuri nyt :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuleekin nyt neuvolan ohjeen mukaan n. 10 viikon tauko arvojen mittaamiseen. Eli rv 25 kävin ja seuraavan kerran sitten rv 34-35. Tämä siis koska arvot täysin ok alku- ja keskiraskauden ajan 6 viikon mittausvälillä. Eli ohjeissa on todellakin eroja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo mun arvot olivat nyt tsh 2.5 ja t4v 14. Eli hyvät arvot, nyt kun en ole raskaana. Jos vielä saan raskaana olla, niin sitten heti vaadin kilppari verikokeet ihan raskauden alussa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt tilanne, et ekaa kertaa raskaana ollessa on lääkitystä jouduttu nostamaan. Mulla siis olleet arvot normaalisti ja alkuraskaudessa hippa alle yhden ja 16. Nyt olivat melkein kolme ja 14 ja oireet on kyllä sen mukaiset. Mulle tyypillistä on siis erittäin voimakkaat oireet jo silloin kun arvot alkavat hipoa lähellekään viitearvojen rajoja. Ihanaa kun annostusta nostettiin ja jo nyt n.1,5viikon jälkeen mä jopa herään aamulla silmät avatessani :grin: Yli kuukausi mennyt niin, että vaikka sängystä nousee aamulla, niin aivot nukkuu vielä pari tuntia ja sänkyyn vois mennä koska vain takaisin. Saatikka sitten tää aloitekyvyttömyys...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huii! Kertokaa mitä mä tekisin? Arvot nyt hyvät alkuraskaudessa ja olo myös.

 

Lääkäri käski silti nostaa 25mg. Sanoin et pelottaa heittääkö liikatoiminnalle kun kerran nostettiin alkuraskaudessa hyvistä arvoista huolimatta sen verran ja meni liikatoiminnalle ja raskaus kesken. Ehdotti sit että otan joka toinen päivä nykyistä annosta ja joka toinen sen 25 enemmän. Se kuulosti vähän paremmalle itsestä..

 

Tuossa keskenmenneessä mulla oli pahoinvointia joka voi kuulemma provosoida liikatoimintaan. Nyt tässä raskaudessa ei ainakaan vielä ole pahoinvointia ja voi hyvin olla ettei tuu ollenkaan koska on semmonen olo ja yhdessä raskaudessa ei myöskään ollut, vaikka jossain toisissa on ollut pahoinvointia.

 

Mitä ihmettä teen.. toisaalta pelottaa et jos en nosta yhtään niin meneekö vajaatoiminnalle.. ja toisaalta jos nostan vain 12,5 riittääkö se? Lääkäri sanoi et sit pitää vaan nostaa taas uudestaan jos ei. Mutta hän sitä joka toinen päivä systeemiä ehdotti kun sanoin et pelottaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Jos susta toi jokatoinen päivä-systeemi tuntuu hyvältä, niin tee niin. Kilppari on siitä ärsyttävä niin liika kuin vajaatoiminnalla, että sen reagointeja ei voi tietää kuin kokeilemalla, yksilöllisten tarpeiden takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ JoHe :) Niinpä ota tästä nyt selvää. Viimesimmässä sain aloitettua lääkkeen vasta plussasta ja vain 25mglla, no oli sit vajaatoiminnalla seuraavassa labrassa. Eli liian pienellä alotettiin tai liian myöhässä. Arvot oli ennen aloitusta vähän yläkanttiin mutta rajoissa.

 

Voikohan näistä ennustaa mitään? En varmaan :( Ähh..

 

Tuntuu välillä et tästä voi jatkuvuus olla kiinni otanko ny sen pienemmän vai isomman noston, plähh..

Toisaalta kun pahoinvointia ei ole niin...

 

Kummittelee vaan se yks kerta kun heitti yli :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullahan on kolme raskautta vajiksen kanssa elettynä ja vasta nyt viimeisimmässä on jouduttu lääkitystä nostamaan, mikä tuli itellekin yllätyksenä kun oli tottunut jo siihen, että arvot pysyy hyvinä. Eli en menis mäkään ennustamaan mitään viime raskauksiin vertaillen.

Mutta yleensä jos vajis on hoidossa ja hoito toimii ennen raskautta, niin tarpeeksi tiheän seurannan avulla (4-6 viikon välein) ei arvot ehdi muuttua niin paljoa että niistä ois raskaudelle haittaa. Sulla tietty pahin mahdollinen kokemus asiasta taustalla, niin ei se pelko varmaan häviä minnekään vaikka kuinka lohduttelis sillä, että yleensä hoidossa oleva vajis ei tee pahaa :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niinpä niinpä :( Päädyin nyt siihen jokatoinen päivä taktiikkaan vaikka vielä on vähän empivä olo. Toisaalta tuntuu et ei se 12.5 kovin iso ole et kauheasti ei varmaan voi liikaa laskea arvoja ja jos taas lääkettä tarvii lisää niin kai tuokin jotain auttaa. Sormet ristissä et tuo on sopiva annos!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Jos sulla on lastentabletteja niin kannattaa ottaa joka päivä puolikas lisäksi (eikä joka toinen pv kokonainen), vaikka puoliintumisaika onkin pitkä silti on parempi mitä tasaisemmin lääkettä annostellaan.
Ja toki se että miten helposti menee vajaa- tai liikatoimintaan vaikuttaa lähtöarvot ja annosnoston suuruteen annostus ennen raskautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voinko laittaa yksäriä? :) Noista arvoista.

 

Kun sanotaan et monesti pahoinvointi voi aiheuttaa liikatoiminnan raskaana niin voiko ilman pahoinvointia tulla se liikatoiminta kun en tiedä paljonko mulla on liikaa ja mikä sopivasti raskaana ollessa se annos?

 

Hyvä neuvo tuo et jos ottais joka päivä sen puolikkaan eikä joka toinen kokonaista! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä oli heti raskauden alussa tippunut ennen niin hyvät arvot vajiksen puolelle. Nostettiin heti 25mikrogrammaa. Eli nyt syön päivittäin 125mikrogrammaa ja siinä pysytty vaikka nyt ollaan jo liikatoiminnan puolella. Lääkäri sanoi, että tällä annoksella jatketaan synnytykseen asti. Minulla oli alkuraskaudessa parisen kuukautta pahoinvointia, mutta ei kukaan sanonut siitä mitään, että olisi vaarallista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pahoinvointi ei aiheuta liikatoimintaa vaan on sen (biokemiallisen liikatoiminnan) oire. Hcg:n nousu alkuraskaudessa piiskaa kilpirauhashormooneja, jolloin hetkellisesti THS laskee ja T4v nousee, tämä tapahtuu kyllä kaikilla, mutta joillain (harvoilla) se aiheuttaa biokemiallisen liikatoiminnan josta seurauksena on nimenomaan voimakasta pahoinvointia + muita liikatoiminnan oireita.

Voit flex laittaa yksärinä arvoja :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksäriä laitettu :)

 

Jotakuinkin noin minäkin sen ymmärsin mutta ymmärsinkö et pahoinvointi 'saattaa' olla oire raskauden liikatoiminnassa, mutta voi olla että mikään ei ns. hälytä kuin ehkä liikatoim.oireet jos pahoinvointia ei ole.

 

Voi siis olla/tulla liikatoiminta vaikka ei olisi pahoinvointia? Tai en nyt tiiä mitä selitän :D Mutta mulla se liikatoiminta pysy km jälkeen vielä n. 1.5kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No siis mitä ilmeisimmin (en ole alan asiantuntija) biokemiallinen liikatoiminta on enemmänkin pahoinvointia aiheuttava eikä ole sikiölle vaaraksi, ja tila on useimmiten itsestään ohi menevä eikä vaadi hoitoa (pahoinvointi/oksentelu lakkaa viimeistään puolivälissä).
Kun sit taas varsinainen liikatoiminta (T4V selkeästi yli viitteen) vaikuttaa raskautumiseen ja keskenmenoihin, mutta siihen ei varsinaisesti kai voida pahoinvointia liittää.

Eli voi olla/tulla liikatoiminta ilman pahoinvointia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0