Sign in to follow this  
Followers 0
Nadda

Kilpirauhasen vajaatoiminta ja raskaus

383 posts in this topic

Mulla koelääkitys on aloitettu raskausaikana arvojen ollessa viiterajojen sisällä. Nyt kuitekin lääkityksen aloituksesta ja annosnostosta huolimatta arvot menee vaan huonompaan. Uusimmat arvot oli eilen tehdyissä kokeissa tsh 2.7 ( kuukautta aiemmin 1.8 ja viite 0.4-4.5) ja t4v 15 ( kuukautta aiemmin 14 viite 10-21). Taas pitää siis mennä lekuria morjestaan. Positiivista oli, että sain nyt näihin kontrolleihin lähetteen neuvolasta, eikä tarvinnut edes tapella kun viime kuussa mitattu vasta-ainearvo oli 172 (viite <34). Nyt vaan ihmetyttää tuon TSH:n voimakas nousu kun kuitenkaan se ei vaikuta kauheasti tuohon t4v arvoon. Eli vajaammalla mennään vaan kokoajan. No annos on nyt vasta 50µg/vuorokausi, eli nostoa tuohon lienee luvassa jo olojenkin puolesta vaikka tuo t4v-arvo on nyt parempi kuin vuosikausiin.

 

Ärsyttää vaan pirusti kun tuntuu, ettei lääkitys auta yhtään..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla todettiin kilpirauhasen vajaa toiminta tyttöä odottaessa ja sain lääkityksen. Seurattiin ultraamalla ja muutenkin tarkemmin viikon-parin välein. Ja seuraavan raskauden kohdalla otettiin heti arvot verrestä ja kaikki oli ok silloin eli en tarvinut lääkkeitä. Ja ajattelin nytkin kysyä ne arvot myös kun suvussa (äidillä ja siskolla) kilpirauhasen vajaatoimintaa.

 

Olin jo yli puolenvälin ja väsymys oli ainut oire mistä huomasin koko asian. Tyttö syntyikin tasan 3 viikkoa ennakkoon.

 

En ole kuullutkaan että kilpirauhasen vajaa toiminnalla ja raskausmyrkytyksellä olisi jotain yhteyttä mutta voisi melkein tutkia asiaa.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä vähän juttua vielä asiasta:

 

Raskauden aikana

 

Odottavan äidin normaali kilpirauhashormonipitoisuus on tärkeä sikiön aivojen kehittymiselle. Jos vajaatoimintaa sairastava tulee raskaaksi, tyroksiinihoitoa ei saa keskeyttää ilman lääkärin määräystä. Tyroksiinin tarve voi raskauden myötä suurentua, minkä vuoksi tarvittava lääkitys arvioidaan uudelleen heti alkuraskaudessa ja myöhemmin kolmen kuukauden välein.

 

Suuri osa odottavista äideistä on myös rautalääkityksellä, mikä pitää ottaa tyroksiinihoidossa huomioon. Koska rauta vähentää tyroksiinin imeytymistä, rautatabletti on viisainta ottaa illalla ja tyroksiini entiseen tapaan aamulla.

 

Kaikkien hypotyreoosia sairastavien kannattaa huolehtia siitä, että lääke otetaan kuten lääkärin kanssa on sovittu.

 

– Hoidettuna vajaatoiminta ei rajoita elämää eikä sen hoidosta ole haittaa, kun lääkeannos on oikea ja verikokeissa käydään säännöllisesti, Pekkarinen sanoo.

 

Tuo äskeinen juttu kokonaisuudessaan löytyi siis täältä

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

no joo siis täsmennystä vielä mun omaan tilanteeseen..

 

Olen käynyt lääkärissä vajisoireista jo vuonna 2008 keskenmenon jälkeen, jonka seurauksena olen saanut lievän masennusdiagnoosin, jota en suostunut hyväksymään. Välissä yksi raskaus, joka meni täysin aivosumussa, mutta silti saimme onnellisesti terveen poikalapsen elokuussa 2010. Nyt kun raskauduin en jaksanut muuta kuin nukkua ja kukaan terveyskeskuksessa ei ottanut taaskaan tosissaan kun arvot niin nätisti viitteissä. Isännän kehoituksesta sitten yksityiselle, joka heti määräsi koelääkityksen, mutta koska olen raskaana pitää lääkitys aloittaa vähitellen ja tarkasti seuraten.

 

Nyt siis lääkitystä takana 2kk, joista ensimmäinen kk 25µg (juu tosi pieni aloitusannos) ja toinen kk 50µg. Kuitenkin arvot menee huonompaan suuntaan lääkityksestä huolimatta ja jotenkin alkaa ärsyttää ihan huolella kun tuntuu, että koko tämä raskausaika menee tähän säätämiseen. Omavaltaista lääkenostoa kun en uskalla tehdä, vaikka oloistani tiedänkin, että vielä pitäisi nostaa reilusti ja tuo t4v pitäis saada sinne lähemmäs 20, koska muistan, että viimeksi oloni on ollut normaali kun t4v-arvo on ollut 18 (joskus vuonna nakki ja makkara).

 

Minulla siis ilmeisesti suvussa periytyvä kilpirauhastulehduksen seurauksena tullut vajaatoiminta ja koska vasta-aineet on koholla jatkuvasti, ei paluuta lääkkeettömään elämään enää ole. Nyt siis pitää säätää annostus sopivaksi, mutta en olis ikinä uskonut sen olevan näin vaikeaa.

 

No kuitenkin itselläni on nyt kahdessa raskaudessa ollut raskaudenajan diabetes ja nyt siis tällä kerralla tämä thyroxin-lääkitys käytössä. Käytännössä olen itse huomannut sokeriarvojen olevan paljon tasaisempia, eli voisikohan tuo lääkitys vaikuttaa myös sokeriarvoihin? Tuota raskausmyrkytyksen ja vajaatoiminnan yhteyttä en ole mistään aiemmin kuullut, mutta sitä kylläkin että vajislaisten raskaudet menevät usein yliaikaisiksi eivätkä käynnisty luonnostaan, jos lääkitys ei ole kohdallaan.

Itse tuon väitteen voin allekirjoittaa (2/3 raskaudesta käynnistetty, 1/3 alkanut spontaanisti vesien menolla, mutta avautuminen onnistui vain oksitosiiniavustuksella).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heips, olen ihan uusi tällä foorumilla, ja heti löytyi pari mielenkiintoista keskustelua, tämä mukaanlukien :)

 

Olen aina taistellut ylipainon kanssa, lisäoireiksi tulivat ajan kuluessa muistamattomuus, hajamielisyys, lievä masentuneisuus, yleinen jaksamattomuus jonka tietysti laitoin huonon yleiskuntoni piikkiin ja noin miljoona muuta oireitta, jotkä lääkärit ovat koko elämäni ajan kuitanneet "laihdu laihdu, kyllä se siitä"-mantralla. Ja pah.

 

Viime keväänä sain sitten vihdoin ja viimein diagnoosin, kilpparinvajehan se siellä kummitteli, ja vaikka tämäkin on aikaisemmin testattu, on arvot aina olleet "normaalit", tietty nyt terveyskeskuslääkäreiden vannomana. Ja mistä sitä voi tietää etteivät ole, jos ei itse ala asiaa selvittämään? No, yksityisellä kilpirauhastauteihin suuntautunut lääkäri sanoi minuutin sisällä että mistä johtuu, ja antoi thyroxinit käyttöön. Ja johan selkeni tämänkin mamman pää yleisestä aivosumusta :)

 

Toukokuussa sitten raskauduin, ja onneksi minulla on niin kiva neuvolatäti että hän heti laittoi yksityiseltä saamani lähetteen labraan, valitettavasti ei omalääkärini kautta, ja sainkin sitten mitattua vain TSH:n ja T4V:n alkuraskaudessa, kun lähetteessä myös olleet vasta-ainekokeet olivat "turhat" tämän lääkärin mukaan. Siis hei haloo, jos yksityisellä toimiva asiantuntija on lähetteen laatinut, onkohan ne kokeet sitten tosiaan turhat...ja kuka tämä lääkäri oli tästä päättämään? skilletgirl.gif Sanoin asiasta labrassa jossa naurahdettiin, että joo, hän on joskus tällainen. Kysy omalääkäriltäsi, saat varmasti ne kokeet. Ja sainkin, mutta vasta nyt otettua. Tässä vaiheessa (rv 30) ne olivat ihan ok, vertailuarvojahan minulla ei ole käytössä kun näitä ei ole aikaisemmin tutkittu. Sen sijaan alkuraskaudesta TSH sekä T4V olivat huonontuneet, joten nostin annosta nyt omatoimisesti 75 mikrogrammaan päivässä, ja heti helpotti.

 

Viime raskaudessa turposin kuin pullataikina, keräsin nestettä aivan älyttömästi enkä syönyt loppuvaiheessa mitään paitsi pakastemansikoita, ananasta ja vettä, että neste lähtisi liikkeelle, turhaan. Ja silloinen terkka marisi joka käynnilla siitä että vetelen karkkia ja sipsiä päivät pitkät kun tällä tavalla lihon, vaikka päältä näki että esim pohkeet ihan hohkasi sitä nestettä, ja näin jälkikäteen luulen että päällä taisi olla lievä raskausmyrkytys joka vaan sivuutettiin terkan toimesta. Nyt ei ole kiloja kertynyt vielä kuin 5, ja toivon ettei enempää tulekaan, noistakin 2 tuli yhdessä yössä, ja vaikka luulin vaa´an huijanneen, siellä ne on edelleen näytöllä joka aamu...girl_impossible.gif Eli erittäin mielenkiintoista oli lukea jonkun tässä ylläolevan kirjoitusta raskausmyrkytyksen ja kilpparinvajeen yhteydestä...kaikkea sitä netistä oppiikin girl_sigh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Eikös vain? :grin:

 

Omaan napaan kuuluu semmoista, että arvot vaan tipahtelevat vaikka annosta hilaillaan ylöspäin. Viimeisimmissä kokeissa TSH oli korkeampi kuin toistaiseksi koskaan tunnetuissa arvoissa... terkkakin ihmetteli, että kumma on kun yleensä vajaille riittää se nosto tai pari. :grin:

 

"Raskausajan" unettomuus vaivasi kunnes annosta hilattiin taas ylöspäin ja turvotuskin väheni (eli paino hurjan kirinsä jälkeen laski jonkinverran). Ja sairaslomalla olen vajaatoiminnan takia, että niin pirteä olo oli. :grin:

 

Raskaus etenee ilmeisen normaalisti heittelyistä huolimatta ja arvot ovat hyvät ja paikat kiinni.

 

Nyt olen viimenään siinä lämpöpatterivaiheessa, mutta en siltikään usko, että olisi mennyt hyperiksi. Tässä vaiheessahan sen hikoilun pitäisikin kuulua asiaa (varsinkin kun on korvatulehdus). :grin:

 

Vähän yli viikon päästä taas verikokeisiin ihmettelemään, että mitä siellä kropassa mahdollisesti olisi tapahtunut tällä kertaa.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei! Kilpparia sairastavana juuri plussanneena mietiskelin, että olisko neuvolaan hyvä ottaa yhteyttä jo mahdollisimman pian? Onko kiire seurantaan tai täytyykö lisätä lääkettä aina automaattisesti? Auttakee tietämätöntä.. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kannattaa ottaa yhteys heti, niin saat lähetteen labraan, jossa arvot tarkistetaan. Tuloksethan saa heti, joten sen perusteella voidaan sitten annostustakin nostaa, jos tarvetta on. Tosin joskus lääkäri pyytää jo ennen labrakokeita nostamaan annostusta, jos katsoo aiheelliseksi. Mutta soittelepa neuvolaan ja pyydä päästä kontrolliin asap.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä nostetaan annosta automaattisesti ja seurataan. Tosin vain kolme kertaa raskauden aikana tai jos on tarvetta.

 

Itselläni on onneksi hoitavan lääkärin käsky käydä kerran kuussa kokeissa koska arvot vetävät niin innolla häränpyllyä. (Annosta nostettu tällä hetkellä yli 60µg, ja lisää tarttis. :grin: )

 

Muuten, onko kellään tietoa siitä voiko äidin näin paljon suurentunut tyroksiinintarve viitata siihen, että lapsi olisi synnynnäisesti hypotyreoottinen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä soitin neuvolaan ja täti siellä sanoi, että kontrolloidaan vasta ekan neuvolan yhteydessä (tammikuun lopussa)?! Voiko tässä nyt sit olla rauhassa sinne asti? Minähän tietysti pelkään että nyt ne arvot heittää persiilleen ja kesken menee... Voi kääk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voit olla inhottava ja nostaa annosta heti. Täällä suositus on 25mikroa raskausviikolla yhdeksän, mutta itse nostin 12,5 mikroa heti positiviisen jälkeen (koska olin jo vajaalla ja pienentääkseni keskenmenoriskiä) ja sen jälkeen olon mukaan.

 

Koska neljä viikkoa on periaatteessa riittävä väli tasojen nousulle ennen verikoetta.

Edited by Chiamaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin nostin omatoimisesti tuon 25 mikrogrammaa noin viikko plussauksen jälkeen, äitipolin ohjeiden mukaan. Oma terkkari siirti heti hoidon tulevalle nla-lääkärille, joka sattuu olemaan myös omalääkärini ja sanoi, että käy nyt verikokeissa ja pyydä soittoaika omalle lääkärille niistä arvoista. Terkalle en sanonut mitään siitä tekemästäni nostosta kun ei se tainnut olla kovin perillä tosta vajiksen hoidosta tai sitten täällä on vaan semmonen käytäntö, että lääkärit hoitaa vaan. Mulla on soittoaika lääkärille tiistaina. TSH oli 1,24 ja T4V 20 Eli hyvä kun tein noston. Noston tein oikeastaan siitä syystä, että viimeksi kun multa on ennen raskautta otettu verikokeet, niin TSH oli 2,5. Täällä ohje on, että TSH:n pitää olla alle 2,5 raskauden aikana. Tässä siis syy miksi tein lääkityksen noston omatoimisesti enkä oottanut tuota lääkäriaikaa. Veikkaan, että jatkan tällä samalla annostuksella ainakin toistaiseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viisaammat auttakee :tender: Itsellä todettu vajis keväällä 2010, esikoinen tärppäsi heti ekasta yk:stä. Nyt toista haaveillaan ja menossa yk 2. Nyt iskenyt hirveä väsymys, sama kuinka paljon nukkuisi väsyttää vain. Soitin juuri tk:hon ja sain lähetteen labraan, johon aion mennä huomenna. Varmaankin olisi lääkkeen noston paikka, nyt menee 50 mikroa. Huonopuoli on se, että ei ole oikeastaan hoitavaa lääkäriä kun olen hoitovapaalla en kuulu työterveyteen, joka aiemmin tätä asiaa on hoitanut. Ja tk:hon 2 kk jonot, vaikka ehkä puhelinajalla voisi tämän hoitaa. Mutta viimeksi syyskuussa arvot katsottu ja TSH 1.75, T4V 11 - alakanttiin hieman nuo arvot, jos raskautua haluaa?

Eli, kun uudet arvot tulee ja jos mennää samoissa niin kannattaisiko nostaa annosta jo itse, ennen kuin pääsen lääkärille?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alakanttiin kyllä. T4-V pitäisi olla mielellään asteikon yläkolmanneksessa ja TSH saisi olla korkeintaan kaksi, mielellään alle yhden.

 

Oireiden perusteella annosnostoa kaipaat kyllä. Ja oireiden mukaanhan pitäisi lääkitäkin, ei arvojen. Terveyskeskuslääkäri ei todennäköisesti ole samaa mieltä, mutta ne kun eivät tiedä tästä mitään... Eli nostaisin sinuna annosta ihan reilusti ja ilmoittaisin lääkärille, jos se vastustelee, että et laske annosta takaisin entiseen ja sitten haet sen hyvän olon tason itsellesi, sen suuremmin veriarvoja katselematta (ellei tule hyperioireita).

Share this post


Link to post
Share on other sites

^kiitos! Tätä itsekkin ajattelin. Mikähän olisi se reilu nosto, 25 mikroa? Tyhmä kysymys mutta mitkä ovat hyperioireita?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan riippuen siitä mitä olo ja arvot sanovat niin nostaisin kyllä 25 mikrolla.

 

Hyperioireet voivat vaikuttaa myös vajausoireilta ja ovat kaikilla hieman erilaisia, että on vähän hankala sanoa, mutta mm. hermostuneisuus, unen tarpeen katoaminen, sydömen muljahdukset/ tykytykset, kuume jne. (googlesta löytyy pitkiä listoja). Nuo voivat kaikki olla myös vajisoireita, mutta yhden hyperin kokemuksella voin sanoa, että aika helposti sen sitten itsestään tajuaa kumpaan suuntaan on menty.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mutta viimeksi syyskuussa arvot katsottu ja TSH 1.75, T4V 11 - alakanttiin hieman nuo arvot, jos raskautua haluaa?

 

Tämän sairauden kanssa taitaa kaikki olla melko yksilöllistä, mutta noilla arvoilla minä olisin tullut raskaaksi. Mulla on aina T4V tuota luokkaa, vaikka TSH olisi huomattavasti alempi. Mulla itsellä oli talvella TSH lähempänä kolmea ja T4V jotain 11 ja keväällä tulin raskaaksi. Ei siis välttämättä ole kiinni kilpparista, jos ei tule raskaaksi, MUTTA joka tapauksessa alkavaa raskautta ajatellen arvot on hyvä tarkistaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ei siis välttämättä ole kiinni kilpparista, jos ei tule raskaaksi, MUTTA joka tapauksessa alkavaa raskautta ajatellen arvot on hyvä tarkistaa. :)

 

Kiitos, tänään on arvot otettu. Katsotaan milta arvot näyttävät :tender:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kilpparin vajaatoimintaa ja sitä on seurattu tarkasti meille tehtyjen lapsettomuushoitojen yhteydessä (lääkitystä nostettu useastikin). Nyt on raskaus alkanut ja tänään oli AR-ultra tällä samaisella polilla (TAYS). Lääkäri sanoi lääkitykseeni (Thyroxin 0,1mg), että ei tarvitse automaattisesti nostaa kun raskaus alkaa, riittää kun sitten neuvolassa mitataan. Alkuraskaudessa voi kuulemma tulla vajiksen oireita mutta ne menee yleensä ohi ja toisaalta ylitoimintakaan ole hyvästä.

 

Odottelen siis rauhallisin mielen neuvolan mittauksia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ollut lääkärin kanssa tekemisissä kilpirauhasasioiden kanssa, kun alkuraskaudessa tsh yhtäkkiä tipahti lähes kuuteen, normaalisti noin yksi. Asiaan erikoistunut lääkäri totesi että mitään huolenaihetta ei ole, ja ihan terveilläkin ihmisillä tsh-arvot käyvät noissa lukemissa ensimmäisen kolmanneksen aikana. Pikkuhiljaa rukataan lääkitystä ylöspäin sen verran, että tsh olisi n. 2,5 tai alle. Oli helpottavaa kuulla, olin tehnyt etukäteen sen virheen että luin keskustelupalstoja (myös tätä ketjua), ja täytyy sanoa että ihmiset ovat hiukan liian hysteerisiä asian suhteen. Ymmärrän huolen epätietoisuudessa, tottakai, olinhan itsekin romuna, mutta asiaa ei kyllä auta se että näillä palstoilla asiaatuntemattomat lietsoo pelkoa jopa sillon kun arvot on aivan normaalirajoissa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ollut lääkärin kanssa tekemisissä kilpirauhasasioiden kanssa, kun alkuraskaudessa tsh yhtäkkiä tipahti lähes kuuteen, normaalisti noin yksi. Asiaan erikoistunut lääkäri totesi että mitään huolenaihetta ei ole, ja ihan terveilläkin ihmisillä tsh-arvot käyvät noissa lukemissa ensimmäisen kolmanneksen aikana. Pikkuhiljaa rukataan lääkitystä ylöspäin sen verran, että tsh olisi n. 2,5 tai alle. Oli helpottavaa kuulla, olin tehnyt etukäteen sen virheen että luin keskustelupalstoja (myös tätä ketjua), ja täytyy sanoa että ihmiset ovat hiukan liian hysteerisiä asian suhteen. Ymmärrän huolen epätietoisuudessa, tottakai, olinhan itsekin romuna, mutta asiaa ei kyllä auta se että näillä palstoilla asiaatuntemattomat lietsoo pelkoa jopa sillon kun arvot on aivan normaalirajoissa!

 

Totta tuokin... Kukaan ei varmastikkaan tahallaan lietso pelkoa, vaan kertovat omia kokemuksia. Tätä ketjua lueskelleena olen huomannut, että kilpirauhanen käyttäytyy yhtä monella tapaa kuin on sairastajia. Ja täälläkin on jossain ollut, että edes jotenkin hoidossa oleva vajis (arvojen heittelyistä huolimatta) on parempi kuin täysin hoitamaton. Ja ymmärtääkseni juuri nämä hoitamattomat vajikset (jostain syystä jääneet huomaamatta) aiheuttavat niitä komplikaatiota (Korjatkaa, jos olen väärässä)

 

Mutta omasta kokemuksestani; synnytyksen jälkeen oli tulossa masennusta ja ensi töikseen lääkäri tarkista kilppariarvot. Arvojen muuttuminen normaalista/totutulta tasolta voi aiheuttaa esim. masennuksen viittaavia oireita, jotka helposti poistettavissa lääkityksen nostolla. Itsellä tämä ei pitänyt paikkansa ja sain lääkityksen syn.jälk. masennukseen.

 

Omat arvot sain taas viime viikolla, TSH 0.891 ja T4V 14, joten nostoa ei tehty. Mutta lääkäri muistutteli foolihapon tärkeydestä jo yritysvaiheessa sikiövaurioiden ehkäisemiseksi (säännöllinen lääkitys kuluttaa omia foolihappoja), joten apteekista haettu asianmukaiset rohdot :give_heart:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka tiheään teillä muilla olikaan seurattu noita kilppariarvoja raskauden aikana?

Tosiaan itsellä tammikuun alussa TSH oli 0.891 ja nyt maaliskuun lopussa 3.27. Eli nousussa on vaikka annos nostettiin 75 umg. Nyt odottelen lääkärin soittoa annoksesta ja voisin siinä samalla vaati tarkempaa labraseurantaa mutta kuinka usein?

 

Kiitos! :girl_in_love:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulla katottiin läpi raskauden 4-6 viikon välein, vaikka arvot olivatkin hyvät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Niin vois. :) Mulla oli sellainen kestolähete raskauden ajan, ettei aina tarvinnut erikseen pyytää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0