Guest Noose

Kivunlievitys synnytyksessä

437 posts in this topic

Käytitkö kivunlievitystä synnyksessä?

Mitä?

Toimiko vaiko eikö?

Jälkikäteen ajatellen, olisitko selvinnyt ilman?

En käyttänyt mitään kivunlievitystä (eikä kyllä tarjottukaan). Selvisin siis hengissä ilmankin, eikä edes jäänyt mitään traumoja. Avautumisvaihe oli nopea ja kivut ei ollut sietämättömiä, ponnistusvaihe oli pitkä, mutta oikeastaan sietämätöntä kipua koin vasta kun pojan pää syntyi, eppari leikattiin ja gyne makasi mun mahan päällä ja painoi kipeästi kohtua (nämä kaikki siis samalla hetkellä). Puudutuksen sain sitten tikkien ompeluun, vaikkei se musta paljoa auttanutkaan <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensin kaurapussi, auttoi alkuun. Sitten ilokaasu, auttoi myöskin jonkin aikaa. Lopulta epiduraali, mikä oli aivan loistava, vei kivut pois ja sain lepäillä välillä pitkässä synnytyksessä.

Kivut olivat kovia, ja ottaisin toistekin epiduraalin, mutta toki olisi ollut mahdollista selvitä hengissä ilmankin epiduraalia, mutta en näe syytä sille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sain synnytyksessä epiduraalin ollessani 4cm auki, auttoi tosi hyvin vaikka ei vienytkään lähellekkään kaikkea kipua. edisti synnytystä hurjasti, jo 50min epiduraalin laitosta olin kokonaiset 10cm auki :)

 

ilokaasua kokeilin mutta vei tunnon naamasta ja puhekyvyn..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odottelin osastolla supistuksia alkavaksi ja siellä sain petidiinipiikin ja kokeilin kaurapussia. Kumpikaan ei auttanut yhtään ja sitten siirryttiinkin saliin, jotta saatiin "järeämmät aseet" käyttöön. Suihku ja amme auttoivat alkuun, mutta tuntuivat sitten vain voimistavan supistuksia ja näin ollen kivut vain yltyivät. Ilokaasu oli todellinen ystävä koko synnytyksen ajan. Epiduraali laitettiin kun olin 2 cm auki kun avautuminen oli niin hidasta. Se vei kivut n. 1,5 tunniksi pois, avautumista ei nopeuttanut.

Noista kaikista keinoista yhtä en vaihtaisi ja se on ilokaasu. Sillä sai pään sekaisin ja ajantaju katosi :lol: Epiduraali auttoi lepäämään hetken joka pitkässä synnytyksessä oli hyväksi. Varmasti ilman näitäkin olisi selvinnyt hengissä, mutta tekivät synnytyksestä miellyttävämmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En olisi pärjännyt ilman kivunlievitystä. Sain ekaksi synnytysvastaanotossa Petidin-piikin kankkuun. Synnytyssalissa pärjäsin ekaksi jonkun aikaa ilokaasulla, joka toimi hyvin jos sitä ehti ottamaan ennen supistuksen tuloa. Sitten otin epiduraalin, joka ON maailman paras keksintö! Epiduraali toimi todella hyvin enkä tuntenut supistuksia ollenkaan. Epiduraalia sain kaksi satsia. Ponnistuksen loppuvaiheessa sain vielä jonkun puudutuspiikin välilihaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisessä synnytyksessä oli epiduraali, joka ei toiminut kunnolla. Sekä supistukset, että ponnistusvaihe oli tuskaa.Loppujen lopuksi neiti autettiin imukupilla ulos. Epiduraali taisi mennä jotenkin "väärään" kohtaan, koska jalka oli puutunut pari päivää synnytyksen jälkeen (tai näin mulle ainakin kerrottiin).

 

Toisessa synnytyksessä sain ensin ilokaasua, joka oli aikas huvittava kokemus. Olin aivan "kännissä", ja muistan vain ajatelleeni, etten voi näyttää sitä tilaa isännälle, koska olin siihen mennessä ollut melkein kaksi vuotta ottamatta tippaakaan alkoholia, menisi hyvä putki poikki. Lisäksi jostain syystä kirosin Aatamia ja Eevaa, tai lähinnä Eevaa, kun meni haukkaan sitä kiellettyä omenaa, jonka seurauksena naiselle paiskattiin nuo hemmetin synnytyskivut... Jossain kohtaa sain spinaalin, ja siitä se riemu repesi. Kipuja ei ollut yhtään ja vain kätilön opastuksella tiesin, koska pitää ponnistaa. Yhtään en tuntenut, kun tyttö tuli maailmaan. Näitä synnytyksiä kestäisin vaikka kuinka monta.

 

Kolmannessa en sitten ehtinyt saamaan mitään, paitsi jälkeisvaiheessa vähän ilokaasua ja 600mg buranan... Pikku-emännällä oli hieman hoppu päästä ulos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kotona kaurapussi ja selän kipupisteiden painaminen supistuksen aikana auttoi. Supistusten välillä alaselän hieronta rentoutti. Näillä keinoilla mentiinkin pari vuorokautta... :huh:

 

Sairaalassa aquarakkuloista (4 kpl kerralla) oli sen verran apua että pyysin toisenkin satsin niitä. Laittaminen kirveli tajuttomasti joten vei huomion supistuksista.

 

Ilokaasua hengitin alusta loppuun maksimiannoksella. Ei tehnyt yhtään huonoa mutta pää meni pöhnään. Auttoi loistavasti kun veteli useemman henkäyksen ja hyvissä ajoin ennen supistusta (katsoin monitorilta kuinka kauan on seuraavaan suppariin aikaa ja aloin hengittää puolisen minuuttia etukäteen ;) ) Myös ponnistaessa toimi hyvin.

 

Kohdunkaulapuudutteen sain pari tuntia ennen ponnistusvaihetta. Onnistui ja auttoi mainiosti!! Sen ja ilokaasun avulla nukuin (ainakin puoliunta) lähes tunnin. Voi olla että puudutuksen vaikutus kesti jopa ponnistukseen asti jonkin verran, koska ponnistus ei oikeastaan sattunut juuri yhtään, ponnistustarve sen sijaan oli valtava. :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain epiduraalin ja ilokaasua. En olisi selvinnyt ilman. Ilokaasun kanssakin itkin supistusten aikana niin, että oli vaikea hengittää sitä. Epiduraali ei auttanut heti, mutta ajoissa kuitenkin, mikä teki ponnistamisesta mukavampaa. Vauvan synnyttyä sanoinkin kätilölle, etten tajua miten joku haluaa synnyttää luomuna, mä oisin kuollut, ja kätilö vastasi, että ei hänkään. Mutta kaikenlaisia sissejä on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^

Täällä yks sellainen sissi :)

 

Ennen ekaa synnytystä olin jo valmiiksi ajatellut, että josa vaan pystyn olemaan ilman noita tujumpia lääkityksiä niin olen. Sairaalaan kun ajettiin olin jo niin kipeä, että oisin voinut ottaa kaiken mahollisen vastaan. Enpä kuitenkaan ehtinyt saamaan, kun ks oli jo 8 senttiä auki. Ilokaasu olikin sitten ainut kivunlievitys...

 

Toista odotellessa ajattelin, että kokeillaan samalla ja jos tuntuu, että tarttee muuta niin sitten otetaan. Ja sairaalaan mennään ajoissa, jotta ehtii jotain saamaankin. No, ei ehtinyt edes sitä ilokaasua :) Sairaalassa ehdittiin olla vajaa 15 minuuttia kun poika oli maailmassa.

 

Jos meille joskus kolmas siunaantuu, niin ehkä sitten osaa mennä sairaalaan niin ajoissa, että saa tarvittaessa lääkettä, vaikka hyvin kai tuota oon pärjännyt ilmankin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos vastailis nyt tästä toisestakin synnytyksestä.

 

Toisella kertaa synnytyksestä selvittiin kaurapussin ja kuuman suihkun avulla. Toivomukseni olikin että vasta viimeisenä kehiin kaikki lääkkeelliset kivunlievitykset ja niitä ei tälläkertaa tarvittu. Tai ehkä silloin kun vedet meni ja sain alkaa samantien ponnistaan mielessä kävi että oishan sitä kiva ollu jotain lääkettäkin saada, mutta onneks ponnistusvaihe meni nopeasti ja oli helpompi kuin esikoisella (johtuen ehkä siitä että tällä kertaa tunsin supistukset kun viimeeks puudutus vei ne).

 

Tikkausvaiheessa otettiin avuksi sitten ilokaasu, että saatiin puudutusaine laitettua ja tikattua. Silloin sattui ihan älyttömästi ja nukutuskaan ei ollu kaukana, onneks kuitenkin tuo ilokaasu sai mut pysyyn paikoillaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisellä kerralla ilokaasu + epiduraali. Toisella kerralla ehdin hädin tuskin saada ilokaasua, kun ehdin synnytyssaliin varttia ennen. Onneksi oli vauhdilla ohi. Yhtään pidempi kärvistely ei olisi "luomuna" onnistunut :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sain epiduraalin ja ilokaasua. En olisi selvinnyt ilman. Ilokaasun kanssakin itkin supistusten aikana niin, että oli vaikea hengittää sitä. Epiduraali ei auttanut heti, mutta ajoissa kuitenkin, mikä teki ponnistamisesta mukavampaa. Vauvan synnyttyä sanoinkin kätilölle, etten tajua miten joku haluaa synnyttää luomuna, mä oisin kuollut

Lähes mun näppikseltä. Kaikki kunnia luomusynnyttäjille, mä en ois ikinä pystynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekan kanssa kivunlievityksenä oli kaurapussi, kuuma suihku, ilokaasu ja lopulta epuduraali. Tyttö ei koko aikana kääntynyt siihen oikeaan asentoon joten yli tunnin sai punnertaa että tuli pois.

 

Tokan kanssa riitti kuuma suihku ja ilokaasu. Tyttö oli hyvin ajoissa oikeassa asennossa joten piti vain odotella avautumista. Muutaman minuutin ponnistus riitti hyvin.

 

Mulla vähän heikkeni supistukset ekan kanssa epiduraalista johtuen joten sen takia halusin yrittää synnyttää ilman. Haluaisin myös tämän kolmannen synnyttää ilman epiduraalia mutta saa sitten nähdä miten käy. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilokaasua naukkailin, mutta en heti uskaltanut käyttää sitä kunnolla, kun olin kuullut, että siitä voi tulla pahoinvoivaksi, jos sitä hengittää väärin. Oikeastaan sain siitä suurimman helpotuksen synnytyksen jälkeen, kun paikkoja ommeltiin. Lisäksi sain paracervikaalin, mutta se auttoi oikeastaan vaan ponnistusvaiheessa. Ponnistaminen ei juurikaan sattunut. Olisin kyllä voinut pyytää epiduraalinkin, mutta, kun alku meni tosi hyvin ihan pehmeillä keinoilla (kaurapussi, keinutuoli, lämmin suihku) ja synnytys eteni kivasti, päädyttiin me sitten ihan yhteistuumin kätilön kanssa tuohon kohdunkaulanpuudutteeseen. Ja täytyyhän sen synnytyksen vähän sattua, että osaa arvostaa tuota pikkuista näin jälkikäteen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilokaasu ja epiduraali. Kumpikin toimivat ihan hyvin. En olisi todellakaan pärjännyt ilman.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa synnytyksessä sain petidiinin, ilokaasua ja epiduraalin. Noista petidiinin avulla sain vähän nukuttua ja epiduraali oli suorastaan taivas. ;)

 

Toisessa synnytyksessä kivunlievitys jäikin sit haaveeksi, kun pojalla oli niin kiire maailmaan... :unsure: Mun selkä kerettiin kyllä pestä spinaalia varten, mutta sit rupesikin jo ponnistuttamaan enkä saanutkaan spinaalia vaan vauvan... :P Luomuna en kyllä vapaaehtoisesti synnyttäis mistään hinnasta, sen verran helvettiä se oli. Mut onneks se oli myös nopeesti ohi... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä vetelin ilokaasua epparia odotellessa, toimi hyvin ja epparin jälkeen ei sattunut enää mikään, edes ponnistusvaiheessa ei ollut mitään tuntoa :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tän aamun Keskisuomalaisessa lukee, että ilokaasun anto synnytyksen yhteydessä loppuu Keski-Suomen keskussairaalassa. (Tai on jo loppunut pari viikkoa sitten.) Päätös on ensimmäinen koko maassa.

Syy liittyy työntekijöiden liialliseen altistumiseen ko. aineelle ja sen aiheuttamiin terveyshaittoihin.

 

Uutista en tähän hätään verkkolehdestä vielä saa.

Edited by HelmiQ

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä olin niin järkyttynyt tosta aamulla lehteä lukiessani... Olen synnyttänyt ko.sairaalassa ja toivottavasti saan vielä siellä jonain päivänä synnyttää. Ilokaasu oli silloin mun pelastus pitkässä synnytyksessä. Sanoinkin siellä, että kaikkea muuta saatte tehdä, mutta tätä kaasua ette multa vie... ;) Ja nyt ne sen sitten vei :blink:

 

Pitää toivoa että ne keksii siihen jonkun systeemin ennen kuin me joskus ehkä voitaisiin päästä synnyttämään (rivien välistä voi lukea lievää kuumeilua... :rolleyes: ).

Share this post


Link to post
Share on other sites

ElliNoora Oon kanssa samassa sairaalassa synnyttänyt ja siksi tuo juttu pisti miettimään. "Lievää" kuumeilua täälläkin nimittäin.. :P

Mulla vaan ei toi ilokaasu juuri auttanut mihinkään, mutta harmittaa niiden puolesta joille se tehosi hyvin.

Tietty onhan sitä työntekijöiden turvallisuutta ajateltava kans, mutta vähän kakspiippuinen juttu tämä. Ehkä.

 

Tässä linkki vielä uutiseen http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/ilo...pui(122379).ece

Edited by HelmiQ

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulla vaan ei toi ilokaasu juuri auttanut mihinkään, mutta harmittaa niiden puolesta joille se tehosi hyvin.

Tietty onhan sitä työntekijöiden turvallisuutta ajateltava kans, mutta vähän kakspiippuinen juttu tämä. Ehkä.

 

Mulla se oli ennenkaikkea henkinen puoli, jota siinä ilokaasua imiessä sai... :) Se sai siis ajatukset muualle, kun oli jotain mitä tehdä supistusten aikana. Ja kyllä se myös tietty hyvän huumankin aikaan sai. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis voi elämä tätä touhua. Kätilöliitto kohisee kun epiduraalia ei saisi ottaa ja nyt kielletään ilokaasu. Kai jumppapallotkin viedään kohta pois kun siinä on jotain kiellettyä muoviyhdistettä. Ja suihkua ei saa käyttää kun se on luonnonvarojen tuhlausta. Miehetkin piti jonkun erikoislääkärin mielestä poistaa synnytyssaleista kun ovat vain henkilökunnan tiellä.

 

Siitä vaan synnyttämään, tytöt! Valitettavasti joudutte synnyttämään yksin paine-eristetyssä huoneessa ja kivunlievityskeinot rajoittuvat katon tuijotteluun ja tietoon siitä ettei "kovin moni ole touhuun kuollut".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilokaasua ja minispinaali kun paikat aukesikin vauhdilla ja enpä tiedä

olisinko selvinnyt ilman, luultavasti en... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now