Tiitiäinen

Eronneet lapselliset

64 posts in this topic

Tuntuu, että ex ajattelee että tapaamissopimus on "äidin oikeus vapaa-aikaan" eikä "lasten oikeus muodostaa isäänsä läheinen ihmissuhde". Noh, nyt olis hänellä viimeistään hyvä tilaisuus kasvaa aikuiseksi. Lopultakin.

 

Mun eksä ajatteli ennen samalla tavalla. Itse asiassa sehän saattoi sanoa silloin, kun vielä olimme yhdessä, että hän ei mikään lapsenlikka ole ja tätä jatkoi sitten eron jälkeenkin. Lisäksi eksä teki mun omien menojen suunnittelusta vaikeaa sillä, että tapaamiset eivät ikinä olleet ihan varmoja ja viime hetkillä aika saattoi lykkääntyä tunnilla parillakin. Kiva, kun olet sopinut menon ja pitäisi lähteä, mutta lapset ovatkin lähdössä ehkä vasta tunnin päästä sovitun menon alkuajasta... No, nykyään eli noin kolme vuotta lopullisesta erosta, isä tuntuu vihdoin käsittäneen asioiden oikean laidan, ainakin jollakin tavalla, eli ihan aidosti tajuaa, että se tapaaminen on hänen mahdollisuutensa viettää aikaa omien lastensa kanssa. Liekö asiaan vaikuttanut sekin, että lapset ovat kasvaneet ja heidän kanssaan voi nykyään tehdä ihan eri tavalla sellaisia asioita, mistä isä itsekin tykkää. Ei elämä vieläkään ihan mutkattomasti tuon coulb-be-narsistin kanssa suju, mutta onneksi sentään huomattavasti helpommin.

 

Kelan lehti taitaa olla ilmaisjakelulehti? Mulle ei ole ainakaan tullut, ja luukussa on siis kielto kaikelle ei-osoitteettomalle postille, kun tämä tavaran määrä on tarpeeksi hurja ilman kaikkea mainospostiakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millaisia tapaamissopimuksia te olette tehneet? Meillä ex yrittää, että jos ei tarvitsisi tehdä minkäänlaista paperia tapaamisista, mutta itseäni vähän epäilyttää. Nytkään emme pysty sopimaan lapsen hoitoa, kun ex:n yrittää asioilla tehdä kiusaa ja pompottaa minua. EX:n mielestä on ihan ok, että ilmoittaa ottaako hoitoon vai ei, niin 5 minuuttia ennen :skilletgirl:

 

Mites tuo elatussopimus asia sitten menee? Kun me olemme tehneet vapaa muotoisen elatussopimuksen, niin täytyykö se vahvistaa lastenvalvojalla?

 

Vielä on kuukausi aikaa kärvistellä ennen lastenvalvojan luokse pääsemistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me tehtiin exän kanssa tapaamissopimus lastenvalvojalla. Siinä määriteltiin n. kellonajatkin. Joka toinen viikonloppu pe n. klo 15 - > su n. klo 18 muistaakseni. Lisäksi joulusta, uudestavuodesta ja juhannuksesta oli tarkat päiväkohtaiset suunnitelmat joita en muista. Sillai, että jouluaatto on toisella ja joulupäivä toisella, ja se jonka luona ei ole ollut jouluaattoa, on poitsun kans uudenvuoden. Juhannus on kokonaan jommallakummalla, ja lomilla lapsi on noin puolet molemmilla.

 

Samalla laskettiin elatussopimuskin siellä, kun oli vaan kaikki menot ylhäällä (mulla esim. vakuutuskirjat, kaikki kodin laskut (okt:ssa erinäisiä aika monta) sähkölaskua, lumilinkousta, jätehuoltoa ym. mut ne voidaan laskea toisaalta keskiarvojenkin mukaan. Palkkatodistus ja mitähän kaikkee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

V.M.S., ehdottomasti teidän tilanteessa kannattaa tehdä kirjalliset sopimukset, olen muutoinkin niiden kannalla. Oma kokemus on valitettavasti osoittanut, että kirjallisista sopimuksista huolimatta se muisti voi olla varsin hatara - näin esim. meillä exällä. Mutta kun on asioista mustaa valkoisella, on helpompi aina näyttää vastapuolelle, mitä on tullut sovittua.

 

Ja ne sopimukset kannattaa tehdä mahdollisimman tarkoiksi, sillä mitä suurpiirteisempi sopimus, sen helpompaa on luistella sopimusehdoista - tämä oli siis neuvolan perhetyöntekijän vinkki, kun meillä oli sopimusten teon hetki käsillä. Mutta minä halusin osoittaa joustavuutta sopimuksen teon hetkellä, eikä meidän määräaikaiseen sopimukseemme kirjattu ylös mitään vakituisia päiviä. Virhe! Koska nyt tilanne on luisunut siihen, että tapaamiset ovat lähinnä exän aikataulujen mukaan. Ne kerrat, jolloin olen tarvinnut omien menojeni vuoksi exän "tukea" arkeen eli lapsenhoidossa on laskettavissa yhden käden sormilla, ja ne siis liki puolen vuoden ajalta (mm. hautajaiset, hammaslääkärikäynti ja kampaajakäynti). No, kun virhe havaitaan, se korjataan. Eli aion ehdottaa muutosta asiaan, kun sopimusten tarkistaminen tulee ajankohtaiseksi. Ja vaikka kuinka lastenvalvoja viimeksi sanoikin, että hänen "palvelujaan" ei välttämättä tarvita, jos vanhemmat pääsevät sopimukseen muutoin, niin minä aion tehdä ne kirjalliset sopimukset jatkossakin. Sillä kuten jo mainitisn, se muisti on kovin petollinen... ja oma kokemukseni on nyt jo tässä kuluneiden "muutamien" kuukausien aikana osoittanut, että se olen lähinnä minä, joka niistä sopimusehdoista joustaa- exä on "luonnollisestikin" asiasta täysin päinvastaista mieltä, huoh.

 

No, elatusasioista olikin aiemmin tässä ketjussa maininta, että niistä vähintään kannattaa olla se paperi tehtynä. Sillä jos elatusvelvollinen yht'äkkiä luistaakin velvoitteistaan, ei Kela maksa elatustukea ilman kirjallista, vahvistettua sopimusta. Meillä ei lähdetty kuittirumbaan, exä ehdotti itse rahasummaa, joka oli mielestäni ihan kohtuullinen (ja yli sen minimin).

 

Sehän näissä asioissa pitäisi muistaa, että vaikka olisi ne kirjalliset sopimukset niin tapaamisista kuin elatusmaksuistakin, niin ne on ainoastaan ns. vähimmäisehdot. Totta kai etävanhempi saa tavata lasta enemmänkin kuin mitä sopimukseen on präntätty. Ja totta kai etävanhempi saa osallistua taloudellisestikin laajemmin lapsen elättämiseen kuin mitä sopimukseen on kirjattu - esim. osallistua harrasteiden kustannuksiin tai päivähoitomaksuihin, ostaa vaatteita tai tarjota vaikka lomamatkan lapselle. Valitettavan usein vaan sitä "extrapanostusta" ei löydy, täytetään vain ne sopimuksiin painetut velvoitteet ja that's it.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista!

 

Tosiaan tapaamissopimus mennään tekemään lastenvalvojalle ja täytyy sielä sitten neuvotella kuinka tiukka siitä täytyy tehdä. Jos ei toimi, niin sitten se on uusittava.

 

Elatusmaksussa mekään ei ryhdytä mihinkään kuittirumbaan, vaan ollaan päästy summasta sopimukseen ja tosiaan siitä on olemassa todistajien läsnäolessa kirjoitettu vapaamuotoinen sopimus, joka täytyy nyt sitten vahvistaa vielä lastenvalvojalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ero on yhtenä vaihtoehtona harkinnassa. Raskaalta tuntuu lukea, mitä kaikkea pitäisi jaksaa ottaa huomioon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään kokemusta, miten toimitaan elatusmaksuihin mahdollisesti vuosittain tulevien indeksikorotusten kanssa? Esim. tämän vuoden korotus 3,57% tuli voimaan 1.1.2012. Tiedän kyllä, että elatusvelvollisen tulee itse ottaa selvää, tuleeko maksuihin indeksikorotus ja laskea sen suuruus maksuihin itse... Mutta mutta. Jos elatusmaksut maksetaan kuukausittain etukäteen (eli tammikuun elatusmaksu joulukuun viim. pankkipäivänä jne.), niin mitenkäs sitten? Tuleeko elatusvelvollisen maksaa korotus myös tammikuun elatusmaksuun, vaikka maksu tapahtuukin jo edellisen vuoden puolella?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä erosin kahden ensimmäisen lapseni isästä jo vuosia sitten. Lähdin lasteni kanssa, hän sai jäädä ja pitää yhteisenkin omaisuuden, kunhan jätti meidät rauhaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään kokemusta, miten toimitaan elatusmaksuihin mahdollisesti vuosittain tulevien indeksikorotusten kanssa? Esim. tämän vuoden korotus 3,57% tuli voimaan 1.1.2012. Tiedän kyllä, että elatusvelvollisen tulee itse ottaa selvää, tuleeko maksuihin indeksikorotus ja laskea sen suuruus maksuihin itse... Mutta mutta. Jos elatusmaksut maksetaan kuukausittain etukäteen (eli tammikuun elatusmaksu joulukuun viim. pankkipäivänä jne.), niin mitenkäs sitten? Tuleeko elatusvelvollisen maksaa korotus myös tammikuun elatusmaksuun, vaikka maksu tapahtuukin jo edellisen vuoden puolella?

 

Meille vastattiin lastenvalvojalta niin, että korotus tulee maksaa tammikuun 2012 elatusmaksuun riippumatta mikä on elatusmaksun maksupäivä eli siis riippumatta siitä maksetaanko elatus joulukuussa 2011 vai tammikuussa 2012

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei,

 

meillä on noin 2 ja puoli vuotta siitä kun perheen äiti lähti pois ja edelleen on hyvin rankkaa aikaa. Kanssani jäi 4 alaikäistä lasta joista yksi on lievästi kehitysvammainen. Viimeksi eilen nuorin sanoi, että kumpa hän saisi tietää miksi äiti lähti ja toivoi, että tulisipa kaikki takaisin ennalleen. Ei siinä kaikki, lasten äidin elämä on lähtönsä jälkeen kääntynyt täysin päälaelleen ja tapaamiset eivät ole onnistuneet juurikaan koko aikana vaikka meilläkin on vahvistettu vuoroviikko sopimus. Sen lasten äitin elämäntapa muutos on saanut aikaan, että nuorin ei ole edes halunnut juurikaan enään mennä ja toiseksi nuorinkin menee enään varauksin. Elatusmaksut on saatu ulosoton kautta pitkän prosessin jälkeen ja vielä on saamatta takautuvia myös.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitäs mieltä olette siitä, pitääkö mun ostaa isin luo vaatteet kun edelliset jää pieneksi? Mä siis asun lasten kanssa kaksin, elatustuen saan kelasta. Isä ei maksa elareita siis itse. Asuu yhdessä uuden naisystävän kanssa. Lapset käyvät siellä viikottain vaihtelevasti. Ex soittaa vähän väliä että jotakin puuttuu, joitakin vaatteita ei ole tarpeeksi, paidat on pieniä, sitten taas housut jne. Hammasharjasta lähtien ostin tavarat sinne, turvaistuimet ja toiset rattaat. Pitääkö mun huolehtia lapsille vielä vaatteetkin sinne seuraavat 15 vuotta??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en ainakaan koe, että minulla olisi mitään velvollisuutta ostaa erikseen lapselle vaatteita isän luona pidettäväksi vaan lähetän lapsen mukana sitten tarvittavan määrän vaatteita ja varavaatteita. Meillä siis lapsi joka toisen viikonlopun (keskimäärin siis 4 vuorokautta kuukaudessa) isänsä luona, joten mielestäni vaatteiden roudas ei ole ylitse pääsemätön homma.

 

Tällä hetkellä lapsen isän luona on lapselle muutamat housut ja paidat, mutta kyseiset vaatteet ovatkin sitten sellaisia etteivät meidän normaaliarjessa ylle tulisi vaikka ehjiä ja siistejä ovat, mutta ovat aika poikamaisia. Nämä on siis saatu käytettynä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No mulle ilmoitettiin hyvin lyhyesti ja ytimekkäästi jo viime kesänä ettei vaatekassia tarvita mukaan, kiitos! Vaatteita on riittävästi. Mä nyt sitten päädyin siihen että huudan huutiksesta pari vaatepakkettia ja laitan ne menemään suoraan exän luo. Elareita laskiessa ei ole mainittu, että ex asuu yhdessä toisen kanssa, koska mun mielestä on ihan kiva saada se satanen kuussa kelasta kuin jäädä sinne ulosottojonon hännille yhtenä exän velkojista. Eikä ole mun mielestä mun asiani sellaista asiaa lastenvalvojalle kertoa kun herra on itse asiasta hyvin hiljaa.

 

Sori, eihän se teidän syy ole, että ex on mikä on ja hänen kanssaan ei voi keskustella. Pitää vaan päästä purkamaan johonkin oloaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kohdallamme lastenvalvoja otti sellaista kantaa, että kyllähän etänkin (isänkin) täytyy luokseen "jotain varusteita" hankkia, kun kerroin että tähän mennessä minä olen pakannut lapselle mukaan kaikki = vaipat + rasvat, korvikkeet + pullot, ruuat, vaihtovaatteet... Tosin nyt tapaamiset ovat olleet "vain" päivätapaamisia, mutta jatkossa tulee olemaan yöpymisiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin valitettavasti joudun liittymään tähän kerhoon! Tosin meillä ero on vielä niinkin tuore, että odottelen omaa asuntoa mulle ja tytölle eli asutaan vielä saman katon alla tytön isän kanssa.

 

Meillä on todella pitkään mennyt aika huonosti. Riidellään miehen kanssa jatkuvasti ja ihan mitättömistäkin asioista. Kaikki on stressaantuneita ja väsyneitä ja tyttö aistii kaiken ja reagoi varsinkin siten, että aina kun pitäisi mennä nukkumaan niin huutaa kuin syötävä ja taistelee vastaan minkä jaksaa vaikak yleensä neiti mennyt ihan kiltisti nukkumaan.

 

Yhdessä meihen kanssa tultiin aika sopuisasti siihen tulokseen, että on kaikille parasta kun muutetaan eri osotteisiin, mies omilleen ja tyttö mun kanssani. Mies myös haluaa, että saan yksinhuoltajuuden hänen yötyönsä tähden, joak sopii mulle ihan hyvin. kunpa nyt vaan pian saataisiin uusi koti.

Edited by Sheanya

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpas täällä hiljaista... Vähän olisin vertaistukea vailla, ero tuli huhtikuussa.... Toinen lapsi tulossa ja nyt olen yksin 2v poikamme kanssa... :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joukkoon kummaan liityn minäkin.

 

Kaksi viikkoa sitten ilmoitin miehelle, että saa pakata kamppeensa ja lähteä. Osa kamoista on vielä täällä, mutta mies on nyt siellä kaukana, missä saa pysyäkin. :grin:

 

Maanantaina pitäisi soittaa lastenvalvojalle, että saa sen näennäisen elatusapusopparin tekemisen alkuun ja alkaa sumplimaan yksinhuoltajuuden hakemista koska on kohtuutonta pakottaa yhteishuoltajuuteen tilanteessa, jossa toinen vanhempi asuu toisella puolella manteretta ja jonka ainoa varma yhteystieto tiedossani on sähköpostiosoite. (Puhumattakaan siitä, että poika ei ole edes koskaan nähnyt isäänsä ja puheista päätellen herra on niin katkera meikäläiselle, ettei aiokaan tavata poikaansa.)

Ja sitten eroa vireille. Hohhoijaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi kurjuus Chiamaka! Tollanen on tosi kurjaa, ettei edes halua nähdä lastaan :(

 

Me ollaan nyt kuukausi asuttu tytön kanssa kaksistaan 69 neliöisessä kolmiossa ja aika hyvin on mennyt. Toisinaan on toki huonompia päiviä ja silloin tuntuu, ettei vaan jaksa. Huomenna me vietetään meidän tupareita ja samalla myös mun 24v ja tytön 1v synttäreitä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Oma menetyksensä. Tajuaa sen sitten kun poika on iso. Harmittaa vaan, ettei voi lapsensa takia olla vähemmän jästipää.

 

Kiva tietää, että muillakin yyhoilla on "kohtuuttoman" iso asunto. Odotan innolla kun alan toimeentulotuen asiakkaaksi ja siellä aletaan nakuttamaan siitä, että asutaan kahdestaan 72,5 neliöisessä kolmiossa. Joka tosin on vain 35 euroa kahden henkilön sallitun enimmäisvuokrarajan yli.

Edited by Chiamaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

En mä nyt tiedä, onko tää kohtuuttoman iso kun ihan vartavasten hain kolmioo, että on muksulla oma huone ja et oma huone ei oo olkkarissa :D Harmittaa kyllä tytön puolesta kun isänsä ei pahemmin yhteyksiä pidä tai halua tytärtään tavata/ottaa yökylään. Toisaalta minkäs teet kun toisella jo uusi eukko kierroksessa ja sen uuden ämmän jalkoväli kiinnostaa enempi kuin oma lapsi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä vaikuttaa hiukan hiljaiselta, ajattelin jättää viestiä kun itse olen tässä pari viikkoa sitten joutunut ottamaan avoeron pojan isästä erinäisten syiden takia ja nykyään toimin siis yh-äippänä. Eli vertaistukea kaipailisin minäkin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now