Guest *OÄ*

Tyhmät kysymykset kiinteistä 2

161 posts in this topic

Ekana tässä ketjussa kyselemässä tyhmiä :girl_wink:

 

Pian puolivuotiaan kanssa taistellaan edelleen soseiden aloituksen kanssa, lähes 1,5 kk ollaan harjoiteltu ja vieläkään ei maistu. Tyttö ottaa naamalleen heti peruskyllästyneen ilmeen kun laitan hänet sitteriin ruokailua varten, ei ota kunnolla edes katsekontaktia vaan katselee seinille, vaikka normaalisti on oikea päivänpaiste. Suutaan ei viitsi lusikalle avata, jotenkuten sitten saan lusikan suuhun, mutta suurin osa soseista valuu suusta leualle ja useinmiten ei syö mitään. Mikä ihme tässä auttaisi, kokeiltu on sekä hedelmäsoseita että bataattia ja parhaillaan kesäkurpitsaa?

 

Uusi ongelma on nyt sitten myös ummetus, eli ilmeisesti jotain tyttö on saanut nieltyäkin kun tähän saakka takuuvarmasti toiminut masu teki tenän. Aiemmin tuli kakka ihan joka päivä, usein pariinkin otteeseenn ja on aina ollut löysää maitokakkaa, mutta nyt tällä viikolla maha on ollut ihan seis, mitään ei tule ulos. Alkaa jo selvästi tyttöä tämä häiritsemäänkin, joten ehkei senkään suhteen sapuskat maita. Rintamaito sentään maittaa normaalisti. Kannattaakohan mun nyt pysyä näissä parhaillaan maistelussa olevissa, etten ota mukaan uusia makuja ettei massu menisi entistä enemmän jumiin? Vai lopetanko maistelut toistaiseksi kokonaan, jotta maha normalisoituisi? Nyt maistellaan siis kesäkurpitsaa ja luumua, luumu sen takia että toiveissa olisi vatsan toimiminen. Ei kai tuo kesäkurpitsakaan pitäisi olla erityisen ummettava?

 

Hirvittää mitä seuraavassa neuvolassa tästä meidän soseiden syönnistä sanovat, jälkijunassa ollaan ja tosi pahasti...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ootteko kokeillu että tytöllä on oma lusikka kädessä? Entäs sormiruokaa? Jos suostuu vettä juomaan niin se auttaa kanssa vatsantoimintaa. Meillä oli kanssa alussa hankaluuksia, eka söi parina päivänä hyvin bataattia ja sitten tuli stoppi. Pidettiin viikon täystauko jonka aikana annoin vain rintaa ja sitten kokeiltiin taas soseita jolloin ne kelpas taas.

 

Levolac soveltuu muistaakseni vauvoille sekä mallasuute, noita siis voi antaa kanssa jos muuten ei saa vatsaa toimintaa.

 

Mites, kuinka hyvin istuu tuettuna? Jos vaikka laittaiskin sitterin sijaan syöttötuoliin kunnolla tuettuna?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Ettehän te nyt hirveästi voi olla jälkijunassa, jos lapsi ei ole vielä edes 6kk.

 

Meillä tuohon samaan auttoi lähinnä aika ja omenasose. Pitkällisten väsytystaisteluiden jälkeen suostui vihdoin ruveta syömään kun annoin omenasosetta tai Bonan omena-päärynää. Silloin oli hiukan yli 6kk, erilaisia vaihtoehtoja oli siihen mennessä tullut yritettyä kuukauden verran.

Mutta edelleenkään meillä ei esim. mene mikään muu kasvis kuin kurpitsa, vaikka poika on "jo" yli 7kk. Puuroa on nyt viikon verran mennyt alas hiukkasen, mutta senkin seassa omenasosetta, tai oikeammin omenasoseen joukossa on vähän puuroa :)

 

Sormiruokailuunkaan ei meidän pojan ymmärrys ja kiinnostus vielä riitä, vaan kaikki muussataan nyrkissä, vaikka muuten kaikki esineet viedään heti suuhun.

 

Vielä vähän aikaa sitten otin tästä kamalaa stressiä, mutta sitten huomasin, että on niitä paljon muitakin vauvoja, jotka ei vielä tässä vaiheessa syö hyvin ja esim. sormiruokailun nimeen vannovat uskovat siihen, että äidinmaidosta saa lähes kaiken riittävän vielä pitkälti tästä eteenpäinkin.

Edited by Lainie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos nopeista vastauksista ja vertaistuesta.

 

Ollaan kokeiltu niin, että tytöllä on oma lusikka kädessään, mutta ei sekään innosta asiasta kuin ihan hetkeksi. Sormiruokaa on koitettu, ei kehuttavaa menestystä silläkään. Vauvan ruokailu on myös aina mahdollisuuksien mukaan yritetty ajoittaa yhteen meidän aikuistenkin ruokailun kanssa eli syödään yhdessä saman pöydän ääressä. Ehkäpä nyt seuraavaksi koitan pelkkiä hedelmäsoseita, vaikka sitä omenaa tai päärynää. Vettä olen antanut nokkamukista, sitä luultavasti on jokunen hörppy mennyt alaskin ja vauva on kovin kiinnostunut nokkamukista.

 

Kaikista eniten tässä nyt kuitenkin harmittaa tuo pikkureppanan masun toiminta tai siis toimimattomuus, taas yksi päivä takana ja nukkumaan kävi ilman että vatsa toimi tänäänkään. Huomenna soitan neuvolaan ja kyselen mitä suosittelevat ensiavuksi, jotta masu toimisi, sen jälkeen katsotaan soseita taas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Todennäköisemmin käskevät juottaa, antaa mallasuutetta tai jotain muuta ummetuslääkettä sekä pitää hetken täystaukoa soseista. Ja kakkajumppaa :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä joudun myöntämään että pitkän sosevastustuksen jälkeen, maissinaksut ja hedelmäsoseiden tarjoaminen oli se joka herätti tytön kiinnostuksen. Varsinkin maissinaksut. Kun makeat soseet maistui, alkoi vihannesversiot myöskin maistua. Ja puuro soseen kera, tai kuten yllä mainittu, sose puuron kera girl_wink.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan vrtaistukena; täälläkin on yksi liki 6½kk ukkeli jonka ravintoa on äidinmaito, päivällä maistellaan lisäksi maissinaksuja ja illalla syödään "puuro" joka on siis vauvalautasen (aikuisen jälkiruokakulhon kokoinen) pohjallinen vettä, 2-3tl riisipuurojauhetta, 2-3tl hedelmäsosetta ja äidinmaitoa hiukan sekaan. Tätä kokonaisuudessaan n 0,5dl sekoitusta menee joskus kaikki, toisinaan pari kolme lusikkaa.

 

Kolmonenkin alkoi syömään kunnolla vasta n 8kk iässä, joten en ole ollenkaan huolissani. Kyllä ne oppii omaan tahtiinsa sose/kiinteän ruuan syömisenkin kun aikaa taitoja ja mielenkiintoa tulee lisää. Ja tosiaan siitä äidinmaidosta kyllä saa kaiken mitä vauva tarvitsee, tarjota voi muutakin mutta vauva määrää tahdin ja määrät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin syönnistä alettiin innostua kunnolla, kun löytyi maku joka miellytti. Meillä se maku oli kukkakaali, ja parasta se selvästikin on kesäkurpitsan kanssa. Mä ainakin oisin niin "ilkeä äiti", että tarjoaisin vaan eri makuja ja vähän eri muodoissa, et jos sillä pääsis syömisen makuun. Tai siis niin teinkin... :girl_haha: Kokeile vaan rohkeasti eri makuja, mä ainakaan en usko, että hedelmäsoseitten anto on pahasta, kyllä se sit joskus oppii vihanneksiakin syömään. Ja kokeile eri sileysasteita, haarukalla muussattuja, ihan sileäksi ja löysäksi vedettyjä ja siltä väliltä.

 

Mut jos vauva ei oo vielä edes puolta vuotta, ei todellakaan ole vielä mikään ongelma tai omituisuus jos ruokaa ei vielä uppoa.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Chimelli ja Lainie puurovinkeistä!

 

 

 

Tehosekoittimella saa helposti kuivat hiutaleet pieniksi - siinä kun on kansi ;) - ja isompia määriä kerralla. Meillä siis sellainen yleiskoneen osana oleva kannu. Oli tosi helppoa noin ja silloin ylimääräistä tiskiä tulee kerran ja sekin on paljon helpompi puhdistaa kuin jo keitetty puuro sekoittimesta.

 

Mä en siis jaksaisi noita hienonnella paria kertaa päivässä, mutta tuolla tavalla sai sekunneissa sileitä hiutaleita useammaksi päiväksi (tai meidän tapauksessa viikoiksi, koska poika syö vielä niin kovin vähän).

 

Mä teen pojalle puuron mikrossa. Tulee aika paksuksi mun käyttämillä mittasuhteilla (ja koska mulla ei siis ole käsillä niitä pakkauksen ohjeita, sillä säilytän noita hienonnetuja hiutaleita purkissa :D), mutta laitan joukkoon jääpalan, niin tulee ohuemmaksi ja jäähdyttää samalla sen syötäväksi sopivaksi. (Ja omenasoseet päälle)

Tänään sain aika lailla tuolla tavalla tehtynä jo melko onnistunutta puuroa. Käytin hienonnuksessa semmosta sauvasekottimen lisäosakuppia, jolla sai vähän pienemmäksi noita hiutaleita. Hyvä vinkki, kiitos! Millä mittasuhteilla sä teet tota puuroa? Munkin versio oli melko paksua, vaikka lisäsin ton jääpalankin.

 

 

 

 

Jatkan kyselyikää: Onko vinkkejä jauhelihan valmistukseen, keittoon ja soseutukseen? Tarkotus ois tuota nyt alkaa tytölle antamaan, mutta ikinä en ole lihaa keittänyt. Kauanko jauhelihaa keitetään? Kannattaako sitä jotenkin "repiä" ennen keittoa vai laittaa ihan könttinä? Sitä voi kai yrittää soseuttaa nesteen kanssa tai ilman? Voiko keitetyn lihan pakastaa ihan itsekseen vai kannattaako laittaa kasvissoseen joukkoon? Muuta vinkkiä?

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun "mittasuhteet" on ihan silmässä eli laitan ekaksi lautaselle n.3 tl hiutaleita ja sitten hanasta päälle vettä sen verran, että hiutaleet päättyy. En siis osaa määrästä sen tarkemmin sanoa.

Annan olla 45 sekuntia ja kyllä se silloin on paksua, mutta laitan vettä joukkoon ja sitten n. puoli pilttipurkkia omenasosetta päälle, niin tulee syötävään muotoon. Ei tuota puuroa varmaan yksinään mikrosta tullestaan söisi minäkään, mutta kun siihen tulee niin paljon tuota sosetta, niin ei se niin haittaa.

 

Jauhelihan voi tehdä kattilassa, ehkä nelosella, jos on asteikko kuuteen. Ja kyllä sen huomaa kun se on valmista, eli ihan samalla tavalla kuin pannulla. Ja lihan voi pakastaa sellaisenaankin. Muuta en osaa neuvoa, kun meillä ei oo vielä päästy tuonon asti :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos taas Lainie. :girl_smile: Selvisin siitäkin sitten. Tuolla samalla laitteella hienonsin, kuin puurohiutaleet, ilman vettä, ja hyvää tuli. Hyvin upposi, vaikka eka kerta lihaa olikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorelliini: meilläkin vauva maha veti ihan kovalle jo pikkuruisista (kolmannesteelusikallinen) maisteluista. Vauva joka ennen kakkasi 1-3krt/pvä siirtyi 1krt/vko tahtiin! :girl_impossible: Neuvolasta kuitenkin sanottiin, että kerran viikossakin on ihan riittävästi, jos vauva ei ole mitenkään sen oloinen, että masu vaivaisi. No ei vaivannut ja vasta 8kk lääkärineuvolassa otin tuon puheeksi, että kun kakkaa niin harvakseltaan ja mua lähinnä huolestutti se, että kakka oli tosi kovaa ja poika joutui sitä ähistelemään pitkin päivää. Saatiin sitten ohje käyttää Levolacia ja 3 päivää sitä ehdittiin käyttää, kun vatsa alkoi toimia niin vauhdikkaasti että lopetettin se. Ja siitä lähtien pojan masu on toiminut hyvin ihan itsekseen, käsittämätöntä! :girl_impossible: Ja mikä parasta, enää ei tule sellaista kovaa kakkatulppaa kuin ennen, kun maha toimii tiheämmin välein :)

 

Meillä taidettiin aloittaa makuannokset 4,5kk iässä jos en ihan väärin muista ja niillä jatkettiin siihen 6kk ikään saakka (sitä ennen ei edes joka päivä maistellut eli lähes täysimetyksellä mentiin 6kk ikään asti). Mitenkään taianomaisesti 6kk "syntymäpäivänä" ei soseet tuolloinkaan alkaneet maistua vaan tosi pikkuhiljaa on määrät kasvaneet vaan teelusikallinen kerrallaan on isommat annokset "voitettu" :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jatkan kyselyikää: Onko vinkkejä jauhelihan valmistukseen, keittoon ja soseutukseen? Tarkotus ois tuota nyt alkaa tytölle antamaan, mutta ikinä en ole lihaa keittänyt. Kauanko jauhelihaa keitetään? Kannattaako sitä jotenkin "repiä" ennen keittoa vai laittaa ihan könttinä? Sitä voi kai yrittää soseuttaa nesteen kanssa tai ilman? Voiko keitetyn lihan pakastaa ihan itsekseen vai kannattaako laittaa kasvissoseen joukkoon? Muuta vinkkiä?

 

Minä vain laitoin kattilaan reilusti vettä, kuumensin kiehuvaksi, lisäsin sekaan jauhelihan ihan sellaisenaan, sekoittelin kauhalla ja annoin porista sellaiset puolisen tuntia hiljaisella lämmöllä. Siinä samalla kuorin pahimmat vaahdot kauhan avulla pinnasta. Lopuksi kaadoin kannen avulla suurimman osan nesteestä pois, surautin jauheliha-vesiseoksen sauvasekoittimella hienoksi, nostelin ruokalusikalla "kökkäreitä" pakastuksen kestävälle lautaselle ja laitoin hetkeksi pakastimeen. Jäätyneet jauhelihanokareet sitten vain irrotin lautaselta ja laitoin pieneen pakastusrasiaan sellaisinaan, sieltä niitä oli kätevä lisätä kasvissoseiden joukkoon.

 

Samalla tavalla valmistin paitsi jauhelihaa (nauta, broileri, kalkkuna) myös broilerin rintafileitä ja porsaan fileetä (kuutioin ennen keittämistä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyhmä kysymys tämäkin, ja ehkä vastaus on jo jossain täällä annettu,mutta en nyt haulla löytänyt...

 

Eikös olekin niin, että sellaista sosetta, jota on lapselle eilen syötetty suoraan astiasta lusikalla, ei saa enää tänään antaa? :huh: Keitin luomumaissia, hienonsin ja löysennin äidinmaidolla. Hyvin maistui mutta kupillisesta jäi silti reippaasti yli, ja laitoin sen varmuuden vuoksi jääkaappiin vaikka muistelinkin, että vauvan suusta on lusikan mukana varmaan mennyt ruokaan bakteereja ja siksi se pitää heittää pois?

 

Varmistusta kaipaan :) muuten heitän kuitenkin varmuuden vuoksi ja sulattelen taas maitoa seuraavaan maissierään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kai se virallinen ohje on, että sitä ei tulisi käyttää. Mut kyllä mä ehkä käyttäisin sen kuitenkin. Jos ei vauvalle uskalla antaa niin vaikka johonkin muuhun ruokaan sitten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kai se on joo virallinen ohje, että jos on koskettu suussa olleella lusikalla ruokaan niin se ei säilyisi. Mutta kyllä mä syön itekin jos on samana päivänä koskettu annos, eikä oo yhtään tullut mieleen pelätä ruokamyrkytystä. Voiskohan sen ruuan kuumentaa kiehuvaksi vielä? Sillon luulis, että ainakin kuolee, jos sinne onkin joku päässyt pesiytymään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista. Eilisillasta tähän iltapäivään olis vajaa vrk ollut jääkaapissa. Kyllähän sen saa mikrossakin ihan poreilevan kuumaksi, mutta mietityttää silti onko siinä tapahtunut jotain pilaantumista tms. jota ei voi aistinvaraisesti huomata.

 

En oikein osaa käyttää omalla maidolla löysentämääni seosta mihinkään muuhun kuin vauvanruokaan, jos se siihen enää kelpaa... Tai no,miksei sitä itse vois pistellä vaikka couscousin kanssa, vähän vaan mausteita sekaan? :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä kyllä käytetään ihan surutta tuollaiset eikä ole koskaan ongelmia ollut. Sen kanssa olen vaan tarkka että menee heti jääkaappiin eikä seisoskele lämpimässä smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä olenko liian tarkka, mutta mä en antaisi tuollaista kertaalleen kesken jäänyttä ruokaa enää vauvalle uudelleen lämmitettynä. Itse voin kyllä vastaavaa syödä, mutta vauvan kohdalla olen tarkempi.

 

Itselläkin olisi kysymys. Olen lukenut, ettei pakastimesta otettua, kertaalleen lämmitettyä, maitoa tulisi lämmittää uudelleen. Koskeekohan sama ohje maidon käyttöä soseiden teossa? Eli jos löysennän perunasta tehtyä sosetta pakastimesta otetulla äidinmaidolla, voinko jakaa sen astioihin ja lämmittää uuden satsin useampana päivänä (tai vaikka laittaa osan pakastimeen) vai pitäisikö soseutus ja maidolla läträäminen tehdä aina uudestaan? Tuoreen maidon kanssahan tuon voisi tietenkin tehdä, mutta tuo pakastettu maito epäilyttää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uudelleen pakastustahan ei suositella edes aikuisten ruuissa. Mä en siis ainakaan pakastaisi tuommoista ruokaa enää.

 

Jos jotain tonne päin tekisin, sulattaisin sen äidinmaidon niin että se ei lämpenisi, sekoittaisin perunaan ja laittaisin jääkaappiin. Sieltä sitten voisin parina päivänä tarjota lämmitettynä. Pakastaisi siis en tuotakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo en kyllä uudelleen pakastaisi pakastimesta otettua keittämättä. Vaikken sinänsä uskokaan siitä olevan mitään vakavaa haittaa.

 

Mutta kyllä me noita kesken jääneitä ruokia syötetään myöhemminkin. Yleensä pyritään, ettei sitä kahta kertaa lämmitettäisi mikrossa, eli jos on ensin valmiiksi lämpimänä (heti tekemisen jälkeen siis) syötetty ensimmäisen kerran, siitä ylijääneet voi laittaa jääkaappiin ja lämmittää seuraavalle aterialle mikrossa. Tai sitten jos mikrossa lämmitettyä jää yli, niin se syötetään seuraavan kerran kylmänä biggrin.gif Eihän tuossa kauheasti järkeä ole, mutta eipä ole koskaan tullut mitään ongelmia, ja minä kyllä pidän ruokaa sen verran arvossa, etten sitä noin vain halua pois heittää.

 

Niin ja kyllä meillä aina syötetään purkista suoraan lusikalla ja sitten laitetaan se jääkaappiin rolleyes.gif Tiedän ettei pitäisi, mutta en jaksa ottaa mitään eri lautasta.

 

Äidinmaito on kyllä vähän herkemmin pilaantuvaa, kuin pelkkä kasvissose/hedelmäsose/puuro, joten se tuo vähän enemmän miettimistä tuohon säilytykseen.

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täältä: "Alle 1-vuotiaalle lapselle ei --- Sienet sekä kuivatut herneet ja pavut sulavat huonosti, siksi niitä kannattaa välttää. Sienissä on myös luontaisesti haitallisia aineita ja raskasmetalleja, joiden turvallisuutta pikkulapsille ei tunneta."

 

Täältä (pdf): "Lisäksi sienet ovat huonosti sulavia, joten niitä suositellaan aikaisintaan yhden vuoden iässä."

 

Joissain vauvanruuissakin kuitenkin on herkkusieniä, esim. Semperin Vihannes-kanapadassa.

 

"Virallisten" ohjeiden mukaan siis aikaisintaan yhden vuoden iässä. Syynä tosin on lähinnä huonosti sulavuus, eli pieniä määriä varmaan voi halutessaan antaa aiemminkin ihan vaaratta. Varsinkin, kun 8 kk -valmisruuissakin niitä on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now