Guest *OÄ*

Tyhmät kysymykset kiinteistä 2

161 posts in this topic

Voisko mannapuuroa tehdä ihan vaan veteen? Tehdäänhän se vispipuurokin vaan veteen. Eikä ne muksun puurojauheetkaan millekään maistu. Pointtina vaan, et vois kokeilla tehdä tolle poikaselle mannapuuroa itse, kun se muksun mannapuurojauhe sisältää niin hirveesti sokeria, et sitä ei voi antaa.

 

Mites muuten olette tehneet lämmitetyn ruoan kanssa, jos se ei lapselle kelpaa? Mä en todella raaski heittää ruokaa roskiin, niin olen kyllä laittanut jääkaappiin ja tarjonnut myöhemmin päivällä uudelleen lämmitettynä. Syönhän mä itekki eilistä ruokaa vielä tänään lämmitettynä ja pojalle tosiaan vaan annan samana päivänä lämmitettyä ruokaa. Tosin iltapuuro jos ei kelpaa, niin sitä oon kyllä antanu seuraavana päivänä kylmänä

Edited by marissa78

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Voi tehdä mannapuuron veteen. Mummoni teki aina mannapuuroa veteen ja laittoi paljon marjoja sekaan, sitä söi isommatkin lapset kuin ihan vauvat. :) Lämmittämisen suhteen mä olen ajatellut käyttää sitä nyrkkisääntöä, että jos itse yhtään epäilemättä söisin vastaavalla tavalla säilytettyä ruokaa, niin sitten syö vauvakin. Jos itellä kävis mielessä, että kannattaakohan tätä nyt, sitten en anna vauvalle vaikka ite saattaisin päättää syödäkin.

 

Sitten tyhmä kysymys multa - tää lienee jossain käsitelty, mutta en löytänyt. Meidän vauva 4,5 kk on nyt syönyt pari viikkoa soseita. Tarkoitus oli aloittaa varovasti, mutta tyyppi tykkää hedelmäsoseista kuin hullu puurosta, niin että jos tajuaa että niitä olisi tarjolla, sylkee välillä korvikepullon pois suustaan ja napsuttelee sitten suutaan ja känisee kunnes saa sitä päärynää. girl_haha.gif Maitoa menee kyllä kevyesti se 5-6 dl mitä on suositeltu. Olettaen että maidon saa menemään, onko jotain haittaa siitä, että tän ikäiselle antaa soseita niin paljon kuin napa vetää (vetäis semmosen puoli purkkia tai purkillisen ehkä kerrallaan - en oo vielä uskaltanut testata...)? (Tissimaitoa ei siis enää saa.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä oli ihan sama juttu :girl_haha: Ja neuvolasta kun kysyin, niin sanottiin, ettei siitä mitään haittaa ole, jos tosiaan maitokin kuitenkin menee ja masu kestää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Missä muodossa olette antaneet vehnää ensimmäisiä kertoja? Puurona, pastaa, couscousia, jotain muuta? Onko sillä mitään väliä? Onko joku paremmin siedetty kuin toinen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuskinpa on varsinaista merkitystä missä muodossa sen ensiksi antaa. Ainakaan siis sietämisen kannalta.

 

Omasta mielestä oli helpoin antaa puurona kun sitä syödään muutenkin päivittäin. Annoin siis eilen 6,5kk ikäiselle ekaa kertaa mannapuuroa iltaruuaksi ja maistui hyvin eikä oireitakaan tullut. Meillä kyllä mitään allergioita ei ole näkynyt muutenkaan.

 

 

 

Onkohan muuten satunnaisesti annetusta ruisleivän palasta haittaa? Nuo vanhemmat ihmiset kun mielellään olisivat tyrkyttämässä pojalle sitä, mutta se sisältää suolaa. Mahaan siitä joutuu kyllä ihan tosi vähäinen määrä..

Edited by coconuttreez

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Minä olen antanut pieniä ruisleivänpaloja pojallei jo siinä 6kk iässä. Nykyään kuivatan leipäpaloja ja annan kovempana. Sehän on tosiaan melkoisen pieni se suolan määrä siinä määrässä mitä lapsella mahaan asti menee. Olen mä vähän katellu niitä määriä ja ainakin tuossa 100% ruisleivässä tais olla 0,1 sitä natriumia, että ei paljoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin esikoiselle kuivatin ruisleivät. Ei siitä paljoa mitään hampaattomalle irtoa. Se taitaa olla semmoista entisajan sormiruokaa. :girl_wink: Ennen ei ollut maissinaksuja. :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyhmä kysymys. Voiko 10kk ikäiselle lapselle antaa valmiita mehukeittoja (esim Valio) puuron ja maustamattoman jogurtin kanssa? Sokerimääriä kun katsoo, niin osassa vauvojen hedelmäsoseissa on kuitenkin ihan yhtä paljon lisättyä sokeria. Itse syön aamupuuron mehukeittojen kanssa ja tuntuu tyhmältä laittaa pojan puuroon sosetta purkista, etenkin kun toinen sit pummaa sitä mun puuroa kun se on erinäköistä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä odottelen jo innolla sitä kun saan ruveta kokkailemaan koko perheelle samoja ruokia. Me ei oikeastaan syödä ikinä mitään perus peruna-lihapullat linjaa, joten aika paljon noussut nyt kokatessa kysymyksiä mieleen.

 

Saako alle 1-vuotiaalle antaa kookosmaitoa? Inkivääriä? Valkosipulia? Katkarapuja? Tomaattimurskaa (jos ei sis. suolaa)? ja jos on jo raskausaikana ja imetyksen aikana käyttänyt paljon chiliä, missä vaiheessa voi sitä pienissä määrin ruveta antamaan?

 

Tarkoitus olisi kyllä itsekkin opetella juuri lapsenkin makutottumusten takia perunaan. Porkkanaa ja bataattiahan meillä menee tosi paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitääpä tuo katkarapu-homma vielä tarkistaa jostain. Toki kunnollahan nuo kaikki pitää kypsentää... Neuvolasta saatu ohjeistus alle 1-vuotiaan ruokailuun oli todella köyhä. Ihan kuin suomessa ei syötäisiin muuta kuin uusia perunoita ja silliä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äyriäiset oli muistaakseni joskus aikuisillekin jollain semmosella "ei useammin kuin kerran viikossa" tms listalla, koska niissä epäiltiin jotain mitäliekertymiä, mutta sittemmin ne on siitä vapautettu ja saa syödä katkarapua vaikka joka päivä jos maha vetää... Oisko lapsilla sama juttu?

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi olla kyllä että olen siksikin ajatellut ettei äyriäisiä saisi antaa alle 1v lapselle, kun mistään ei oikeastaan löytynyt ohjetta jossa olisi katkiksia tms :girl_sigh: Kolesteroliahan niissä nyt on kaiketi jonkin verran mutta tosiaa, tuskin pikkuinen lapsi nyt voisi edes syödä niin paljon katkarapuja että olisi haittaa. En edes löytänyt pikagoogletuksella mitään puolesta tai vastaan äyriäisistä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hankalaa :D Itse jotenkin en osaa kuvitella, että niissä mitään pahaa on, jos ne kunnolla kypsentää, ellei sitten niihin todella kerry jotain myrkkyjä. No joka tapauksessa, onhan tässä vielä aikaa tuumia ja tiedustella kun ei tuo vielä syö oikein mitään muuta kuin tissiä. Sormet vaan syyhyää ja pää täynnä ideoita mitä kaikkea sitä voikaan sitten kokkailla :) Mä NIIIIIN rakastan ruoanlaittoa, että tämä tuo ihan uusia ulottuvuuksia ja haasteita vastaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä muistan ton tuntee esikoisen ajalta, nyt on hiukan varmempaa. Juuri tuossa keittelin kolmea eri ruokaa ja huomenna taas lisää kun kattilat loppui kesken :D Tuli pelkkää kanaa sipulien ja mausteiden kera, kasvishässäkkää (bataattia, maa-artisokkaa, sipulia, vs, kukkakaali, porkkana) ja sitten tomaattinen kanapasta, kanapastaan laitan ihan ministi vuohenjuustoa varmaankin sekaan vielä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yritin nyt ihan asioikseni googletella tuota katkarapuasiaa. Ilmeisesti jotkut niitä välttelee, mutta aika vähän ainakaan suomenkielisiltä sivustoilta löytyi negatiivistä kommenttia. Se mitä sain selville oli, että katkaravut sisältää suht reilusti suolaa. Ihan pienelle ei varmaan siis kauhean hyvä, mutta jos noita katkiksia laittaa pienen määrän muuten suolattomaan ruokaan silloin tällöin, eipä siitä maalaisjärjellä ajateltuna pitäisi haittaa olla.

 

Itse voisin hetkisen vältellä äyriäisiä ihan siitä pelosta, että niille taitaa aika monet olla allergisia, ja allergiaoireet voi olla noista pahojakin. Tosin eipä nykyään suositella välttämisruokavalioita, eli taitaa tuokin olla vaan hölmö pelko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä muistan ton tuntee esikoisen ajalta, nyt on hiukan varmempaa. Juuri tuossa keittelin kolmea eri ruokaa ja huomenna taas lisää kun kattilat loppui kesken :D Tuli pelkkää kanaa sipulien ja mausteiden kera, kasvishässäkkää (bataattia, maa-artisokkaa, sipulia, vs, kukkakaali, porkkana) ja sitten tomaattinen kanapasta, kanapastaan laitan ihan ministi vuohenjuustoa varmaankin sekaan vielä

 

 

Löytyiskö lisäohjetta tomaattiseen kanapastaan? :) Kuulostaa hyvältä ja meidän tyyppiseltä ruualta. Nimimerkillä "yksi niistä epävarmoista esikoisen äideistä, jotka tarvii ohjeita (ilmeisesti jopa keittääkseen pastan)" :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löytyiskö lisäohjetta tomaattiseen kanapastaan? :) Kuulostaa hyvältä ja meidän tyyppiseltä ruualta. Nimimerkillä "yksi niistä epävarmoista esikoisen äideistä, jotka tarvii ohjeita (ilmeisesti jopa keittääkseen pastan)" :grin:

 

Mä heitin ihan hatusta tän eli määrät on sellasia noin :)

 

1 porkkana

1/2 maa-artisokka

1/2prk tomaattimurskaa

1/4 punasipulia

valkosipulia

100g maustamatonta kanasuikaletta

spagettia

1-2mm paksuinen viipale vuohenjuustoa

maustepippuria

laakerinlehti

kuivattua rakuunaa

5dl vettä

(1/4osa kasvisliemikuutiota)

 

Porkkana, maa-artisokka, punasipuli ja valkosipuli mahdollisemman pieniksi kuutioiksi. Tomaattimurskaan sekaan vesi, kanasuikaleet ja mausteet, keitetään 10min. Sekaan lisätään porkkana yms kuutiot ja annetaan noin 5min kiehua. Lisätään spagetti (mä pätkin normipitusesta mutta rakettispagetti toimii kanssa luonollisesti). Ruoka on valmis kun pasta ja juureskuutiot ovat pehmeitä, lisätään vuohenjuustoa, jäähdytetään ja tarvittaessa soseutetaan (muista poistaa laakerinlehti ainakin pois ennen soseutusta :grin: ).

Spagetti on parempi kuin muu makarooni, varsinkin jos pitää soseuttaa. Tavallinen makarooni jää helposti isommiksi sattumiksi, mutta spagetti on perjaatteessa jo sopivaa vaikkei soseudukkaan.

 

Mä unohdin poistaa laakerinlehden äsken ennen soseutusta ja sainkin hetken kaivaa että sain kaikki kovat palat pois, hiukan soseutin siis ettei ihan kokonaan ole sattumaa täynnä ja etenkin se kana on liian isona palana muuten. Tietty jos leikkais vaikka rintafileestä kananki suoraan pieneksi kuutioksi niin ei isommalle tarvitse edes hienontaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.terveyski...ikkeli=lok00048 on lista vältettäväksi suositelluista ruoka-aineista lapsilla ja imettäjillä.

 

Hei jee, toi olikin hyvä lista. Oliko se nyt eilen, kun kotiin tuli joku Piltin mainoslehti, josta huomasin että pinaattia ei suositella alle 1v niin kuin tuossa listassakin oli. Kyllä mä sen varmasti olen tiennyt, että siinä on toi nitraattijuttu, mutta en muistanut. Oliko rucolassa sama juttu? Se ei ole tuossa listassa mutta mulla olisi sellainen mielikuva...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis voiko pakaste katkaravuissa olla suolaa? Ymmärrän ne suolaliemessä killuvat katkaravut. Pitääpä joskus vilkaista tuoteselosteesta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei jee, toi olikin hyvä lista. Oliko se nyt eilen, kun kotiin tuli joku Piltin mainoslehti, josta huomasin että pinaattia ei suositella alle 1v niin kuin tuossa listassakin oli. Kyllä mä sen varmasti olen tiennyt, että siinä on toi nitraattijuttu, mutta en muistanut. Oliko rucolassa sama juttu? Se ei ole tuossa listassa mutta mulla olisi sellainen mielikuva...

Joo jostainTM luin että rucolassa on paljon nitraattia jopa aikuiselle... En nyt jaksa millään selvittää, että missä se luki, oisko ollut Hesarissa ehkä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis voiko pakaste katkaravuissa olla suolaa? Ymmärrän ne suolaliemessä killuvat katkaravut. Pitääpä joskus vilkaista tuoteselosteesta :)

 

Juu on niissä. Mäkin yllätyin, kun tuosta tätä asiaa selvitellessäni luin. Tästä Rainbown katkarapujen tuoteselostetta. 1,7 % suolaa. Ne suolaliemessä lilluvat on sitten niin suolaisia, että en niitä itsekään söisi. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now