Guest *OÄ*

Tyhmät kysymykset kiinteistä 2

161 posts in this topic

Meressähän ne asuu, ja niiden "iho" on aika ohut, joten luulisi että niissä on suolaa melkein sama kuin merivedessäkin..?

 

Mut eiksö niissä ole hirveesti kolesteroolia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suolaahan niissä tosiaan näyttäisi olevan, aina oppii jotain uutta! Kolesterooliakin on, mutta eikös sitä ole mm. kananmunassakin paljon, eikä se kuitenkaan ole kovin vaarallista, ellei ole taipumusta korkeaan kolesterooliin. Tulin nyt siihen tulokseen, ettei ole haitallista minun mielestäni jos silloin tällöin vajaan vuoden ikäiselle katkarapua antaisi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Jees, uusimpien tutkimustulosten mukaan kolestrolia sisältäviä tuotteita tulee käyttää rajoitetusti vain jos on korkea kolestroli entuudestaan. Muuten on huomioitava vain kokonaisruokavalion terveellisyys (eli jos pelkkää pekonia ja paistettua munaa vetää niin pahastahan se on, mutta jos syö reilusti kasviksia ja muuta vastaavaa niin ei ole suurta syntiä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lisäksi vauvojen ruuassa kuuluukin olla rasvoja enemmän kuin aikuisten, kun ne kasvaa vielä sen verran vauhdilla, että tarttevat energiaa. Toki sen rasvan voi saada kasvisöljystäkin, mutta en nyt silti lähtis asiakseen vauvan kohdalla välttelemään kolesterolia vielä, enkä leikki-ikäisenkään, kunhan muuten pitää huolta, että ruokavalio on monipuolinen.

 

Tämän ketjun innoittamana Myttynen sai eilen bataattimuhennosta valkosipulilla ja katkaravulla. Oli hyvää. Katkarapua oli mukana ihan minipala, enempi mausteena kuin ruokana. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tätä on varmaan jo ennenkin kysytty, mutta olen laiskamato, enkä jaksa selata ketjua :girl_sigh:

Millä voisi vauvan soseita maustaa? Voiko kuivattuja yrttejä käyttää? Meillä kun ei tuoreita ole. Ja mikä olisi sopiva määrä, vaikkapa per desilitra, ettei tule liian tujua tehtyä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuivattuja yrttejä voi hyvin käyttää, samanlailla olen käyttänyt kun omaankin ruokaani laittaisin. Pippurit soveltuu myös pieninä määrinä ettei tule kovin voimakasta, itse suosin kokonaista maustepippuria kun se ei niin haittaa jos unohtuu vielä soseutusvaiheessakin kun ei ole voimakas vaikka loistavasti makua antaakin. Perusyrteistä kuten persilja ja tilli on mun mielestä aika hankala tehdä ruoasta liian tyjyä, yleensä maustan persiljalla, tillillä, basilikalla, oreganolla, laakerinlehdellä ja maustepippurilla ruokia, ja sitten joihinkin ruokiin tulee sitten timjamia tai rakuunaa ja aika usein laitan jonkin verran tuoretta valkosipulia myös.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on tässä sopivasti käsillä Kotiruokaa vauvalle -kirjanen, joka pitäisi palauttaa kirjastoon :grin: Lainaus sieltä:

 

Esimerkkejä yrttien sopivuudesta erilaisiin vauvanruokiin:

 

Perunasose: persilja, tilli

Porkkanasose: kirveli, rakuuna

Kukka- ja parsakaalisose: basilika, kynteli, meirami

Naudan- ja sianliharuoat: kirveli, rakuuna, rosmariini, timjami

Broileriruoka: rakuuna, rosmariini

Kalaruoka: kirveli, rakuuna, ruohosipuli, tilli

Munaruoka: kirveli, meirami, oregano, ruohosipuli, tilli

Hirvenliharuoka: meirami, minttu, rosmariini

Lampaanliharuoka: meirami, minttu, rakuuna

 

 

Lisäksi sanotaan seuraavaa: Vauvan ruokaan saa makua erilaisilla sipuleilla, monipuolisella juuresten käytöllä ja mausteista esimerkiksi laakerinlehdellä, pippureilla ja yrteillä (tuoreilla tai kuivatuilla).

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neidille ei nuo itsetehdyt kelpaa, mutta voisko noita mausteista, tai siis yrttejä, sekoittaa ennen lämmitystä myös kaupasta ostettuihin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miksipä ei? Tosin aika usein niissä purkkiruuissa on jo jotain mausteita, tai on ainakin ollut niissä missä on jo jotain lihaa/ kalaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon välillä heittänyt kaupan kasvissoseisiin just vähän pippuria ja jotain yrttiä ennen mikroon laittamista. (siis sellaisiin soseisin, jotka ovat vaan jotain yhtä kasvista tms, erilaiset pasta-annokset ym on musta jo itsessään ihan kivasti maustettuja.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysyisin erään tyhmän kysymyksen. En tiiä onko tästä jo puhuttu kun en jaksanut alkaa selailemaan tuota vanhempaa vol. 1 enkä oikeastaan tätäkään kunnolla.

Asia on nimittäin sellainen että meillä on reilun 5kk ikäinen vauva joka on alkanut syömään kiinteitä jo 4kk ikäisestä lähtien. Ongelmana tässä on se että minulla ei ole minkäänlaista tietoa mitä minun kuuluisi hänelle syöttää. Neuvolasta en ole saanut minkäänlaista ohjeistusta ja tuo äitiyspakkauksen vihkonenkin oli ihan turha. Vauvalle maistuu ihan kaikki, peruna, puuro, hedelmä- ja marjasoseet. Mutta en oikein tiedä pitäisikö vauvan ruokavalio koostua enemmän perunasta ja muista kasviksista ja nyt saa vielä antaa lihaakin vai riittääkö yksi-kaksi kertaa päivässä ja loput ateriat olisi näitä hedelmä- tai marjasoseita? Aamuisin ja iltaisin hän saa puuroa, joko riisi tai kaura. Omasta mielestäni monet noista hedelmä- tai marjasoseista ovat todella makeita, vaikka purkissa lukeekin ettei ole lisätty sokeria. Mietin vaan asiaa omalle kohdalle että jos nälkäisenä syön semmoista niin johan tulee huono olo. Tätä siis mietin vauvani kohdalla että kasvaisiko hän paremmin jos antaisin melkein jokaisella aterialla vähän tuommoista "tujumpaa" tavaraa, perunaa ja muuta ja puuron kanssa vain enää noita hedelmiä vai ovatko ne hedelmät yhtä hyviä aterioita?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^

meillä muistaakseni mentiin niin, että 5kk iässä meillä syötiin aamupuuro, lounaalla lihasose (jouduttiin aloittamaan viljat ja lihat samaan aikaan, kun pojalle ei tullut painoa), välipalaksi hedelmäsose, illalliseksi kasvissose ja iltapalaksi puuroa. Muistelisin, että lisättiin tuo illallinen 5-6kk välillä ja nyt annettaan jo lihasosetta illallisella, kun poika lähti liikkeellee ja tuntui olevan nälkäinen. Ikää on nyt 7,5kk.

Ja tietysti sitten imetyksiä on 4-5/vrk.

 

Jos lapsi on kasvanut ihan hyvin eikä tunnu olevan nälkäinen, niin lihan voi lisätä siinä 6kk iässä ruokavalioon. Viljat olitkin jo aloittanut. Mielestäni Nutrician sivuilla (Muksu-soseiden valmistaja) on aika kivasti neuvoja. Tässä linkki Nutricia Baby

 

Me ei tosiaan olla annettu hedelmäsosetta kuin välipalalla ja hieman puuron joukossa. En ole halunnut totuttaa siihen, että joka aterialla tulee ns. jälkiruokakin. Ja meillä on pojalle ollut hirveän tärkeää, että on säännöllinen ateriarytmi. Muutenkin poika tykkää, että on rutiineja.

 

Toivottavasti tuosta sepustuksesta on nyt jotain apua.. kannattaa ainakin vilkaista tuota linkkiä. Sieltä ravintotietoa kohdan alta löytyy sellainen kohta, kuin lapsen ensimmäisen vuoden ruokavalio. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä vinkkaan täällä foorumilla olevasta ketjusta Kuinka paljon vauvat syö. Tuosta saa aika hyvin käsitystä miten foorumilaisten vauvat syö. Vaikka tuossa aiheena on se, kuinka paljon, näkee siitä myös hyvin, että mitä ja milloin.

 

Hyvä peruspäiväruokailurytmi (hieno sana) olisi esim. aamupuuro (hedelmä-/marjasoseella), lounaaksi kasvissose tai liha-kasvissose, välipalaksi vaikka hedelmää mutta pienemmällä myös maito on hyvä, päivälliseksi taas kasvista tai liha-kasvista ja iltapala sama kuin aamulla.

 

Meillä syödään lihaa kerran tai kahdesti päivässä päivästä riippuen. Välipalaksi useimmiten ihan vaan äidinmaitoa, että saadaan maitoa menemään tarpeeksi (hedelmää tulee sitten puuron kanssa). Reissussa ollessa ei yleensä jaksa kiinnostua imemisestä niin silloin syödään hedelmää.

 

Sen vielä piipitän, että perunaa ei varsinaisesti lasketa kasvikseksi lautasmallijutuissa. On enemmänkin pastaan ja riisin verrattavissa. Lautasmallin mukainen ateria olisi siis puolet kasvista, neljäsosa perunaa/riisiä/pastaa tms., neljäsosa lihaa/kalaa/kanaa tms. Tuo toimi ihan pientenkin aterian pohjana. Tuo malli löytyy myös tuolta marin laittamasta linkistä.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen saanut neuvolasta sellaisen ohjeelliset päivärytmit-lappusen, siinä neuvotaan 6kk ikäiselle seuraavasti:

 

klo 7-8 aamupala (maito, velli tai puuro)

klo 9-11 aamupäiväunet

klo 11 lounas (lihavihannessose ja maito)

klo 14 välipala (maito)

klo 15-17 iltapäiväunet

klo 17 päivällinen (vihannes- tai hedelmäsose ja maito)

klo 20 iltapala (maito, velli tai puuro)

klo 21 yöunille

 

Meillä ei kylläkään ihan tuollaisella rytmillä mennä, esim. päikkäreitä saattaa tulla kolmet jos unet jää lyhyiksi jne. Mutta oishan tuossa ihan kiva päivä, ihanaa olisi jos aina nukuttaisiin 2x 2h päiväunet ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taas joukossamme typerät kysymykset: Miten valmistatte puuroa vauvalle? Kun nuo kaurahiutaleet pitäs keittää ainakin sen 5 minuuttia ja kun yritän tehdä noin pientä annosta, niin sitä saa vatkata ihan hullunlailla ja lisätä vettä jne. ettei se pala pohjaan. Vai pitäskö vaan ostaa minuuttipuuroa... Tekeekö kukaan hellalla vai mikrossa vaan? Kun ne mikrossa tehdyt minuutinpuurot on mun mielestä jotenkin pahempia, niin ei meillä oo sellasta toistaiseksi ainakaan ollut... Noin pientä annosta on kauheen vaikee tehdä. Pitäsköhän puuroa tehdä valmiiksi myös aamuksi, niin että laittais puolet jääkaappiin ja lämmittäis vaan aamulla, niin tulis isompi satsi kerralla. Kyllä sitä kehittää ongelmia aika pienistä jutuista :girl_wink:

 

Mitä porsaanlihaa ootte käyttäneet vauvan ruokiin? Fileesuikaleita vai mitä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä teen puuroa puoleen litraan vettä. Sitä syödään sitten muutama päivä aamuin illoin. Nopeasti kun jäähdyttää, niin säilyy hyvin pari päivää jääkaapissa. Lämmitysvaiheessa laitan joukkoon hedelmäsosetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä taas haudutan ison satsin puuroa hitaasti ja hartaasti uunissa ja pakastan muffinssivuoassa annoksiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Puuron teen mikrossa kerta-annoksina. Yritin tehdä kattilassa, mutta eihän siitä oikein mitään tullut noin pieninä annoksina, enkä jaksa kyllä kattilaakaan pestä kahdesti päivässä. Mietin tommosia isojen annosten tekemisiä, mutta helpointa kyllä meillä on mikro. Käytän ihan normaaleja puurohiutaleita, ei mitään minuuttijuttuja. Kolmessa minuutissa on valmista ja hyvin uppoaa tyttöön melkein aikuisen annos.

 

Porsasta olen ostanut jauhelihana. Neuvolassa sanottiin, että ei ole väliä mitä lihaa käyttää. Suikaleita en kyllä ostaisi, kun ne meinaa monesti olla niin sitkeitä, että ei omatkaan hampaat selviä niistä. Jauheliha oli musta helppo, ja jotkut isot mötikät olisi varmasti myös hyviä.

Edited by Kärpänen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitä lihaa täytyy vain hauduttaa tarpeeksi kauan niin sitten ei ole sitkeää...

 

Minä en jotenkin osaa mikrossa tehdä sitä puuroa, aina tulee yli girl_mad.gif Mutta ei meillä tarvitsekaan, kun kahdelle lapselle tekee niin on jo helpompaa kattilassa. Ja aamulla en todellakaan keitä puuroa (en viitsi nousta sängystä ajoissa girl_wink.gif), joten aamulla syödään sitten iltapuuron jämät (ja esikoinen syö yleensä jotain muuta, kun ei suostu aamupalalla syömään puuroa kun isi syö kaikkea muuta hyvää). Pakastimeenkin olen laittanut joitakin annoksia puuroa silloin kun sitä on jäänyt enemmän, että sitten jos esim. illalla meneekin kaikki puurot, niin ei silti tarvitse aamulla keittää biggrin.gif Joskus sitä puuroa jää niin paljon, että riittää aamun lisäksi vielä seuraavaksikin illaksi ja aamuksi, eli edes ihan joka päivä ei aina keitetä.

 

Minua kyllä kiinnostaisi tietää miten tuo uunissa hitaasti ja hartaasti tekeminen tapahtuu girl_smile.gif

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Porsasta olen ostanut jauhelihana. Neuvolassa sanottiin, että ei ole väliä mitä lihaa käyttää. Suikaleita en kyllä ostaisi, kun ne meinaa monesti olla niin sitkeitä, että ei omatkaan hampaat selviä niistä. Jauheliha oli musta helppo, ja jotkut isot mötikät olisi varmasti myös hyviä.

 

Mä taas ostan suikaleita, koska jauheliha on usein aika rasvaista tai ainakin rasvaisen oloista (vaikka onhan niitä kevytversioitakin). Fileesuikaleet on olleet ihan siistejä. Keitän suikaleet, odotan että jäähtyvät, sitten pakastan osan ja jätän saman & seuraavan päivän annokset (muutama suikale per annos) sivuun. Hienonnan lihat leikkuulaudalla isolla keittiöveitsellä ja sekoitan muruset kasvissoseen joukkoon. Olen testimaistellut suikaleita ja niihin ovat pystyneet hienosti sekä keittiöveitsi että omat ja vauvan hampaat (tai ikenet, eihän tuolla poskihampaita vielä ole). Veitsellä hienonnetusta lihasta tulee melkein jauhemaisen hienoa, kun veistä "keikuttaa" palojen päällä vähän niinkuin yrttileikkuria, joten siihen ei edes jää mitään varsinaista pureskeltavaa. :)

 

Tämä siis vain esimerkkinä toisesta tavasta tarjota vauvalle lihaa, en yritä väittää että tämä olisi jotenkin parempi tapa ;)

edit: suikaleiden tyyppi korjattu...

Edited by Aeria

Share this post


Link to post
Share on other sites

tarviiko kesäkurpitsa kuoria ennen soseuttamista? ja lisäättekö öljyjä kasvissoseihin, esim oliiviöljyä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^En mä ole ainakaan kuorinut. Enkä ole lisännyt öljyä, sitä varmaan suositellaan jos kasvua pitäisi saada vauhtiin? Äidinmaidossa/ korvikkeessa on kuitenkin runsaasti rasvaa. Oliiviöljyssä on aika vahva maku, saattaisin ehkä ennemminkin laittaa rypsiöljyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä alkuun pelkkää kasvista sisältävät soseet kelpas paremmin kun niihin lisäsi vähän öljyä. Ilmeisesti maistuivat paremmalta. Kuten mies sanoi: "en mäkään kukkakaalia ilman voita syö". grin.gif Oliiviöljy ja rypsiöljy kelpas yhtälailla, mutta oliiviöljyä ei saanu laittaa liikaa, ilmeisesti just kun siinä on voimakkaampi maku.

 

(Kauhea kun mä puhun tästä jo imperfektissä. girl_impossible.gif Nykyään toi syö jo melkeen-oikeeta ruokaa lounaiksi...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now